Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trävirke så långt ögat når

/
  • Här går det undan! Olle Vilhelmsson i lastkranen greppar en stor del av virkestraven på lastbilen med sin jättegrip. På tre–fyra tag är traven förflyttad från bil till tåg.
  • Besökare på tågstationen i Ljusdal kan inte undgå att märka att detta är en skogskommun, speciellt inte nu.

Aldrig har det legat så mycket virke på virkesomlastningen i Ljusdal som nu, tror man. Fast det har det.

Annons

– Det har hänt att vi har kört ut 14 tåg i veckan förut, säger Olle Vilhelmsson som kör lastkranen på virkesomlastningen.

Just nu ligger det 3 000 – 3 500 kubikmeter virke här, tror han.

Att det blivit så mycket har förstås med stormen Dagmar att göra.

Virket körs hit på veckorna och körs ut som mest på helgerna. Den här helgen ska det gå fyra tåg från Ljusdal med 1 000 kubikmeter virke på varje tågsätt. På vardagarna lämnar två tåg Ljusdal varje dag.

Den här veckan körs det ut 14 tåg med virke från Ljusdal. Nästa vecka ska det gå 16 tåg, berättar virkesmätare Tomas Svanberg.

Från virkesomlastningen i Ljusdal går det talltimmer till Alasågen, barrmassa till Skutskär och Korsnäs och granmassa till Kvarnsveden.

Alla skogsbolag kör virke till Ljusdal.

Kommunen vill ha bort omlastningen till nyår för att utveckla Östernäsområdet med bland annat handel och skapa en ny terminal för omlastning på annan plats. I debatten har det nämnts att nuvarande omlastning inte följer de tillstånd som finns. Detta tillbakavisas dock av kommunens före detta miljöchef Margareta Eiserman som berättar att Trätåg fullgjort sin anmälningsplikt.

Mer läsning

Annons