Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket har valt plats för timmerterminal

Inget av de fyra alternativen – Böle, Ede, Tegeltjär eller Bränta – är samhällsekonomiskt lönsamt. Det slår Trafikverket fast i sin förstudie om ny timmerterminal i Ljusdal. Om volymerna ökar blir matematiken en annan. Trafikverket förordar...

Annons

Var ska en ny terminalanläggning ligga? Ljusdals kommun har länge väntat på Trafikverkets förstudie för att komma vidare i frågan.

Förstudien har tittat på fyra olika alternativ. Böle och Ede är de två alternativ som Trafikverket bedömer som minst lämpliga. Ede är visserligen det billigaste alternativet, med en totalkostnad på 80 miljoner kronor. Mot Ede talar möjligheterna till expansion.

Kvar är då Tegeltjär och Bränta. Men inget av alternativen kan förordas ur strikt samhällsekonomiskt perspektiv.

Men det finns andra aspekter som talar emot att ha terminalen kvar i centrum. Om dessutom volymökningar tas med i beräkningen så blir siffrorna annorlunda. Med en volymökning på 50 procent är samtliga fyra alternativ bättre än nuvarande placering.

"Om det inte går att finna mervärden med Bränta är Tegeltjär att rekommendera för en ny terminal för skogliga råvaror i området kring Ljusdal", skriver Trafikverket.

Mer läsning

Annons