Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia ersätter telefonfel

/
  • För den som varit utan telefon länge gäller att anmäla felet till Telia för att få ut ersättning.

På tisdagen var fortfarande 320 av Telias kunder i Ljusdals kommun utan fast telefoni efter stormen Dagmar. För dem gäller att anmäla felet för att få ersättning.

Annons

Den första nivån för att få ersättning från Telia är fem dygn utan telefon. Då utgår en ersättning med 200 kronor per tjänst. Om man varit utan både telefon, bredband och teve innebär det att man får ersättning med 200 kronor gånger tre.

Nästa nivå är tio dygn utan telefon. Då är ersättningen 500 kronor per tjänst. Högsta nivån är om man varit utan telefon i 15 dygn, då är ersättningen 800 kronor per tjänst.

De tre nivåerna är den generella ersättningen. Men det är inte omöjligt att få ut ytterligare ersättning om felet varat längre, berättar Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

– Varje kund är välkommen att prata med oss om ytterligare kompensation. Man kan då också ta upp sådant som ökade mobiltelefonkostnader.

Endast vid ett tidigare tillfälle har dock Telia förlängt den här nivåtrappan och det var efter stormen Gudrun, berättar han.

För att få ersättning måste man anmäla felet till Telia. Det räcker inte med att någon annan i byn, eller grannen, anmäler. Var och en måste själv anmäla felet.

– Man kan ringa oss eller felanmäla via hemsidan.

Det ska man helst göra på en gång när felet är avhjälpt. Eller inom skälig tid, vilket betyder inom två månader.

Mer läsning

Annons