Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skogsnäringen vill ha beslut om timmerterminalen i Ljusdal: "Vi har ju ett akut behov i dag"

/
  • Diskussionen om timmerterminalen fortsätter. Sedan många år tillbaka ligger den bredvid järnvägsstationen på Östernäs. Flera skogsbolag vill flytta den till Böle, men några politiker vill att terminalen ska ligga i Bränta.

Flera av intressenterna kring timmerterminalen vill att kommunen efter 27 års diskussion sätter ner foten och bestämmer sig för att satsa på Böle. Förra veckan informerades politikerna i kommunstyrelsen om läget i projektet.
– Vi har ju ett akut behov i dag, säger Roland Josefsson från Mellanskog.

Annons

Enligt Yvonne Oscarsson (V) finns det en stor samstämmighet kring Bölealternativet.

– Trafikverket, regionen och skogsbolagen var väldigt tydliga med att de ville att vi skulle slutföra Böleprojektet. Då tycker jag att kommunen måste lyssna på de som ska stå för kostnaderna för det här och ta det ansvar man brukar göra när det gäller infrastruktur och andra näringar.

Läs också: Politiker vill fortfarande ha timmerterminalen i Bränta: "Det bästa alternativet"

Roland Josefsson, leveransledare för biobränsle på Mellanskog, var på plats och anser att Bölealternativet är det absolut bästa för en ny timmerterminal.

– Det är det vi går i land med ekonomiskt så att säga. Och det finns inom en rimlig tidsaxel att det ska vara genomförbart.

En lösning med ett terminalspår i kombination med två terminalytor i Böle skulle enligt en utredning kosta runt 60 miljoner kronor.

Läs också: Många miljoner för timmerterminal i Böle

Trafikverket har gjort en kapacitetsanalys som visar att det alternativet skulle klara de behov som finns nu.

– Då får vi plats med de tågtransporter som respektive företag har uppgett att de vill köra, vad vi vet i dag. Vi måste tro på vad Trafikverket säger, och de menar att det kommer att fungera bra, säger Roland Josefsson.

Läs också: Socialdemokraterna gör helomvändning – majoritet för timmerterminal på Bränta

På Mellanskog är de måna om att arbetet med den nya terminalen kommer i gång så fort som möjligt.

– Vi har ju ett akut behov i dag. Det är biobränsle vi ska köra och det är svårt att hantera på Östernäs. Drar det här för långt ut på tiden så bygger vi upp logistik på andra ställen i vårt verksamhetsområde.

Läs också: Tvär vändning om timmerterminalen förvånar skogsbolag: "Har trott att Bränta var avskrivet"

Mats Olofsson, strateg på Trafikverket, menar att det fortfarande finns många frågor utan svar i timmerterminalfrågan, bland annat när det gäller de olika parternas intentioner samt hur terminalen ska utformas.

– Det är så många parter involverade så vi måste sätta upp en projektgrupp och ett avtal hur vi förhåller oss till varandra. Vårt jobb är att få alla att gå åt samma håll och samma takt. Bara det är en svår uppgift.

En av de stora frågorna handlar om vem som ska betala för den nya terminalen. Enligt kommunstyrelsens ordförande Lars Molin (M), ställde han just den frågan på mötet.

– Jag tog upp två frågor som är väsentliga, nämligen frågan om offentlig finansiering, som jag inte tycker att jag fick något ordentligt svar på, och även trafiksituationen på Kyrksjönäsvägen.

Enligt Mats Olofsson finns det ännu inget svar på frågan om finansiering.

Läs också: Över 200 miljoner för terminal i Bränta: "Det kommer att ta många år innan man har en lösning"

– Offentlig finansiering är dels vad eventuellt Trafikverket, kommunen eller region Gävleborg kan gå in med. Så vi tittar på den frågan och har inte kommit till någon slutsats.

Om terminalen byggs i Böle kommer en ny anslutning därifrån att byggas upp mot riksväg 84. Framöver kommer dessutom väg 84 att flyttas till Kyrksjönäsvägen samt korsningen vid Ok/Q8 byggas om. Det är en del i Trafikverkets länstransportplan och har inget med en eventuell timmerterminal att göra.

– Jag tror det ligger inom fyra till sex års tid, säger Mats Olofsson från Trafikverket.

Enligt honom är det Ljusdals kommun som måste driva frågan framåt när det gäller timmerterminalen.

– De måste sätta ner foten, visa vägen och ge oss möjligheter. Annars tar det 27 år till och allt är kvar på Östernäs. Vi har saknat det från Ljusdal under alla dessa år, kommunen har knappt velat vara med.

Läs också: Timmeromlastning fortsätter splittra politiker

Mer läsning