Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ vill ta bort fjärrtågen längs Norra stambanan – kommunpolitiker protesterar

/
  • SJ vill sluta köra fjärrtåg på Norra stambanan. Tågen mellan Stockholm och Östersund kan förläggas via Sundsvall i framtiden.

SJ vill i framtiden ta bort tågtrafiken som går mellan Stockholm och Östersund på Norra stambanan och i stället förlägga den till Ostkustbanan. Det protesterar nu politiska företrädare för nio kommuner i Gävleborg och Jämtland mot i en skrivelse till SJ och näringsdepartementet.

Annons

Det var i början av oktober som planerna avslöjades under ett dialogmöte. SJ vill höja lönsamheten genom att ta bort det snabbtåg och det lokdragna tåg som nu går dagligen mellan Stockholm och Östersund och på vägen passerar många kommuner i Gävleborg och Jämtland. Trafiken kommer i stället att gå via Sundsvall på Ostkustbanan.

Läs också: Inga dagliga trafikstopp på Norra stambanan

Politiska företrädare i Ljusdals, Ockelbos, Bollnäs, Ovanåkers, Ånges, Bräckes, Östersunds, Krokoms och Åres kommuner har nu skrivit ett protestbrev till SJ och näringsdepartementet där de påpekar att SJ borde ta sitt samhällsansvar. Risken är stor att restiden för passagerarna blir längre och att inlandet tappar trafik som är viktig för besöksnäringen, tror kommunpolitikerna.

– Man måste tänka på att alla samhällen efter linjen ska kunna utvecklas. Järvsö är ett bra exempel där man satsar på turism och gör stora investeringar som ökar resandet. Men då måste SJ se långsiktigt på det, säger Ljusdals kommunalråd Lars Molin (M).

Läs också: Nu backar SJ – drar inte in intercitytåg

Med bättre marknadsföring av Norra stambanan skulle fler se fördelarna med ett allt snabbare tåg, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan jämfört med bil och flyg, tycker brevskrivarna.

– Det här kan leda till att man förstärker flyget till Östersund när det borde vara järnvägen man satsar på, säger Lars Molin.

Peter Essén, affärschef på SJ, bekräftar att det finns planer på att ta bort fjärrtågen mellan Stockholm och Östersund på Norra stambanan.

– Det handlar i dag om två avgångar åt varje håll per dag. Av de två är ett snabbtåg och ett intercity.

Läs också: Planerat tågstopp möts av hård kritik

Anledningen är att för få reser med tågen.

– Vi är en tågoperatör som inte vill annat än att köra tåg, gärna längs Norra stambanan. Men det är viktigt för oss att vi har en långsiktig hållbarhet i vår trafik. När vi tittar på vår trafik på fjärrtågssträckan mellan Stockholm och Östersund så har vi under de senaste åren behövt satsa mellan fem och 15 miljoner per år.

Han tror att det blir lättare att få fler resenärer på tågen om de i stället går längs Ostkustbanan.

– Vi tror att vi på det här sättet kan fylla tågen och få bärkraftighet.

Resenärerna mellan Gävle och Ljusdal har många andra tåg att åka med, påpekar Peter Essén.

– X-trafik kör ju mellan fyra och fem gånger så mycket tåg som vi gör. De tar mycket mer turister till Järvsö än vad vi gör. Vi har i dag ett samarbete med X-trafik, regionaltåg från Ljusdal som går hela vägen till Linköping via Gävle och Stockholm. Vi för också diskussioner med X-trafik om vi kan hitta fler sådana kombinationsmöjligheter så att vi kan få ännu fler SJ regionaltåg från Ljusdal till Linköping.

Läs också: Ombyggnad ger ökad kapacitet

Däremot kommer det inte att gå några tåg norrut från Ljusdal.

– Inte med SJ-tåg. Men vi stannar bara i Ånge i dag.

Ännu är inget beslutsdatum för de planerade förändringarna satt. Peter Essén hoppas på en konstruktiv dialog med kommunerna i ett tidigt skede.

– Det är ingen förändring som görs nästa år eller året därpå, det ligger en bra bit in i framtiden. Är det så att vi på något sätt tillsammans med kommunerna och regionerna kan fylla tågen den vägen de går i dag så vill vi inte annat än att fortsätta köra dem.

Mer läsning

Annons