Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sämre telefoni i Harsa

Telefoner som inte fungerar, isbildning på paraboler och överbelastade mobilmaster. Telefoniproblemen på Harsagården har hopat sig sedan Telia ersatte kopparnätet för fast telefoni med en telefonilösning via mobilnätet.

Annons

- Det är värdelöst. Nu har vi en tillbakagång till en teknik som tar längre tid och ger sämre kvalitet jämfört med kopparkabeln. Det är otroligt märkligt att det ska gå åt det hållet, säger Anders Snar på Harsagården.

Enligt Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, har det varit en rad problem som har påverkat Harsagårdens telefoni under hösten.

- Det har varit ett antal olika saker som har samverkat och som har gjort att det har blivit negativt för det här företaget, som felleverans av telefoner och strömavbrott. Det tycker vi naturligtvis är väldigt tråkigt.

Isbildning på en mobilmastparabol gjorde att telefonin låg helt nere i flera dagar under mellandagarna.

- Där gjordes då en provisorisk lagning vilket berodde på att vi inte hade reservdelar. Nu pågår ett arbete så felet ska lösas, säger Hans G Larsson.

Ett annat problem som kan ta längre tid att åtgärda är kapacitetsproblem i mobilmasten. Hans G Larsson menar att problemet i den här typen av område är att det är mycket folk under en kort tid på säsongen.

- Ju längre säsongen är desto lättare är det att investera i mobil utrustning, för vi måste få tillbaka de pengar vi satsar i nätet. Men vi tittar på sådana saker också nu framöver.

Det är många som kritiserar Telia för att de har haft för bråttom med teknikskiftet och skapat mer problem än nödvändigt.

- När det här ska genomföras så går det inte att göra undantag för då stoppas hela teknikskiftet, säger Hans G Larsson.

Anders Snar är luttrad över Telias sätt att hantera det hela.

- De har ingen aning om vad som fungerar och vad vi ska ha. Mitt under högsäsongen kom det här också. Under två timmar när pappa inte kunde ta samtal så hade han 35 missade samtal, och de kunderna tappar vi ju bara.

Mer läsning

Annons