Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samarbete för säkrad turism

/
  • Jakob Silén och Olle Fack, närmast i bild, bevittnar hur företagarna Gunilla Östberg, Kakfén i Färila, Helene Åkerström Hartman, Orbaden restaurang och spa, samt Bengt Larsson, Järvsö Brodyr, skriver på destinationsavtalet.

– Vi måste växa på den internationella turistmarknaden, säger Olle Fack, nytillträdd ordförande för Destination Järvsö.

Annons

Under tisdagseftermiddagen samlade Destination Järvsö representanter för företagen Orbaden restaurang och spa, Järvsö brodyr och Kakfén. På schemat stod undertecknandet av ett nytt destinationsavtal som i grund och botten innebär att företagen varje år betalar en medlemsavgift. Medlemsavgifterna ska tillsammans utgöra en stor buffert med vilken Destination Järvsö bland annat ska finansiera marknadsföring.

– Vi ska också kunna ge bidrag till arrangemang som lockar över 1000 personer, berättar Jakob Silén i Destination Järvsö.

I dag har Destination Järvsö knutit 70 företag till sig, med hjälp av den gamla avtalsmodellen. Målet är att man med den nya avtalsmodellen ska få 140 företag att skriva under destinationsavtalet, medlemsavgifterna ska generera i ungefär 1,5 miljoner kronor.

Destination Järvsös ordförande Olle Fack menar att den internationella turismen är landsbygdens framtida levebröd och att ett seriöst samarbete mellan företag är väsentligt.

– Det tyder på professionalitet. Turismen är en riktig näringsgren och det är viktigt att påvisa, det är så vi kommer att överleva, säger han.

Mer läsning

Annons