Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säljare i Ljusdal utmanas

På fredagen lade säljare i Ljusdals centrum i en högre växel än vanligt. De hade blivit utmanande att sälja mer än de brukar en vanlig vardag.

Annons

Att sälja fler varor till kunderna, än kunderna själva först tänkt köpa, är inte att lura dem. Det är att visa dem omsorg. Det menar beteendevetaren Susanne Einhorn som just nu coachar ett 60-tal säljare i Ljusdal efter mottot Supernöjda kunder och lyckliga säljare.

– Om man säljer en kavaj som man vet att det finns en klänning som passar till utan att berätta det för kunden, då tycker jag att man begår ett tjänstefel, säger Susanne Einhorn.

På onsdagen och torsdagen drillade hon säljare i Ljusdal i säljteknik. Och på fredagen var det upp till bevis. Då skulle säljarna ta sina nya teoretiska kunskaper och testa dem i sina butiker.

– Den som ökar sin försäljning mest procentuellt under en dag vinner utmaningen, säger Susanne Einhorn.

Enligt Susanne Einhorn är det inte bara butikerna som vinner på merförsäljning.

– Köper jag ett par mockaskor tycker jag det hör till att säljaren frågar om jag har impregnering, eller en mockaborste eller vad det nu kan vara, det tycker jag är att visa omsorg om kunden, säger hon.

Mer läsning

Annons