Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkringen höll inte för Dagmar

Då stormen Dagmar drog förbi var vindarna tillräckligt starka för att sätta 313 ton stål i rörelse på Ljusdals banområde.

Annons

Skador till en kostnad av 1,2 miljoner kronor uppstod när 16 vagnar på Ljusdals bangård kom i rörelse av stormen Dagmars vindar.

Vagnarna rullade fem hundra meter, till korsningen mellan järnvägen och Smedsgatan där den första vagnen spårade ur och gjorde korsningen ofarbar för bilar.

Vagnarna hade stått uppställda i tre dagar och de var säkrade i enlighet med Green cargos regler. Men den säkringen räckte inte till när Dagmar drog till med vindstyrkor uppemot 36,4 meter i sekunden.

Sammanfattningsvis orsakades olyckan av det extrema vädret natten mot annandag jul. Men liknande olyckor måste förebyggas och därför måste stickspåren förses med spårspärrar som kan förhindra att vagnar rullar ut på andra spår bedömer Trafikverkets utredare.

Utredaren konstaterar också att kommunikationerna mellan reparatörerna och eldriftledningen i Ånge inte fungerade under olycksarbetet. Trafikverkets mobilnät var utslaget men det gick att få viss kontakt via en fast telefon som fanns på stationsområdet. Hade olyckan inträffat på annan plats hade felhjälpningen försvårats konstaterar utredaren.

Mer läsning

Annons