Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondellplan måste vänta

Ljusdals kommun ombeds åtminstone tillfälligt blåsa av planarbetet för en cirkulationsplats nära älvbron vid Höga.

Annons

När det gäller vägar är en lösning från riks-84:ans så kallade Kläppakorsning över Kyrksjönäsvägen och ut på riksväg 83/84 vid Höga nära älvbron högt prioriterad i den kommunala planeringen.

Det är därför som kommunen förberett ett samråd kring en detaljplan som ska göra det möjligt att ersätta den beryktade korsningen mellan Kyrksjönäsvägen och riksväg 83/84 med en cirkulationsplats.

I kommunens önskemål finns även cirkulationsplatser i den så kallade Kläppakorsningen och i Sjulhamre. Den sistnämnda lösningen ska lösa in- och utfarten för nya Östernäs.

Den mest påkostade åtgärden är en planskild järnvägskorsning vid Smedgatan mellan OK-Q8 och före detta Kährs golvfabrik.

Nu skriver Trafikverket till kommunen och ber den avvakta med den aktuella detaljplanen för cirkulationsplatsen vid Höga, något som kommunen, enligt planingenjör Stefan Norberg, tagit fasta på.

Kommunen och Trafikverket diskuterar ett byte av vägar där kommunen kan få Norra Järnvägsgatan och Trafikverket kan ge Kyrksjönäsvägen riksvägstatus.

Därför vill Trafikverket under nästa år göra en åtgärdsvalsstudie för alternativet Kyrksjönäsvägen. Och då anser Agneta Löf på Trafikverkets samhällsplanering att kommunen bör lugna sig med planläggningen.

– Det blir svårt att utföra en detaljplan innan nämnda studie är klar. I dagens lägen kan vi inte med säkerhet säga att det är en cirkulationsplats som är det bästa alternativet i korsningen vid Höga, skriver Agneta Löf.

Mer läsning

Annons