Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondell krävs vidfolkparkskorset

/
  • Ny sträckning för fjälltrafiken ligger bakom kommunens krav på rondell vid korsningen Kyrksjönäsvägen-riksväg 83/84.

Med ny E4 söder om Hudiksvall räknar Ljusdals kommun med fjälltrafik därifrån och begär att Trafikverket anlägger ny rondell i korsningen väg 83/84 och Kyrksjönäsvägen i stället för i Kläppakorsningen.

Annons

Men det kan ta flera år.

– Trafikverket har en rondell som ersättning för trafiksignalerna vid OK inplanerade nästa år. Men eftersom nya E4 vid Hudiksvall blir klar tidigare, och trafikanter söderifrån kan välja bort riksväg 83 vid exempelvis fjällresor, är det viktigare att börja bygga rondellen vid älvbron där Kyrksjönäsvägen korsar riksvägen, säger Ljusdals kommuns gatu- och parkchef Emma Nordebo Snygg.

Samhällsutvecklingschefen Stig Olson och Emma Nordebo Snygg har på uppdrag av samhällsutvecklingsutskottet skrivit till Trafikverket i ärendet.

De ser ett blivande trafikproblem i att genomfartstrafiken från Hudiksvallshållet ska ledas in på Smedsgatan och vidare mot Kyrksjönäsvägen på riksväg 84 mot Härjedalen.

– Problem uppstår när stor mängd trafik ska passera järnvägen samt när den ska göra en vänstersväng ut på riksvägen från Kyrksjönäsvägen vid Älvbron. Där är behovet av rondell större än vid dagens signalstyrda korsning, skriver Stig Olson och Emma Nordebo Snygg.

I länstransportplanen finns rondellösningen i Kläppakorsningen som den första av tre etapper i en trafikavlastning av centrala Ljusdal.

Mer läsning

Annons