Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protest mot att nattåg styrs över till Ostkustbanan

/

Ljusdal och Bollnäs kan genom ändrad tidtabell förlora två nattförbindelser på norra stambanan 2013. Detta om Rikstrafikens förslag till ny tidtabell går igenom. Kommuner längs stambanan går nu samman i en protest för att få behålla nattågen.

Annons

– Rikstrafiken ser inte som sin uppgift att garantera resor till områden längs norra stambanan. Deras intresse är i första hand att se till att befolkningen i Norr- och Västerbotten får snabba förbindelser med samhällsservice i Stockholm. Därför vill man lägga över nattrafiken på Ostkustbanan, säger kommunens planeringschef Rolf Berg.

När tågtrafiken är avreglerad så ska marknadskrafterna och därmed konkurrensen mellan olika tågoperatörer styra trafiken och avgöra på vilka sträckor tågen ska rulla, enligt Rikstrafiken..

Genom att lägga över trafiken till Ostkustbanan gör man en vinst i restid på två timmar till Norr- och Västerbotten, jämfört med att låta tågen gå på norra stambanan. Dessutom väntas Rikstrafiken kunna spara mellan 70 och 80 miljoner kronor genom omläggningen.

Nu är det inte enbart ledningen i Ljusdals kommun som reagerar över Rikstrafikens förslag till framtida tidtabell.

Kommunerna som ingår i Atlantbanesamarbetet reagerar lika starkt som Ljusdals kommun

Om Rikstrafiken fullföljer förslaget som presenterats anser Sten-Ove Danielsson, ordförande i Atlantbanesamarbetet, att det är rimligt att resenärer från Ljusdal, Bollnäs och Ånge får anropsstyrd tågtaxi till närmaste station på Ostkustbanan, något som i så fall ska bekostas av Rikstrafiken.

Mer läsning

Annons