Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pojkars sämre betyg synas

Flickor har oftast bättre betyg än pojkar i skolan. Det är ett av problemen som ska tacklas om utbildningsnämndens går vidare med jämställdhetsarbete. Nu finns det vägledande kartläggning.

Annons

Special- och genuspedagogerna Anna Mann och Eva Frosth har i höst ägnat en arbetsdag i veckan åt det som nu utmynnat i rapporten "Spelar det någon roll om du är pojke eller flicka i förskolan och skolan?"

– Det är en mer systematisk kartläggning än de tidigare arbeten som vi gjort kring betyg och gymnasieval, säger Eva Frosth.

Redan i dag torsdag tar rektorer och förskolechefer i Ljusdals kommun ett steg mot det nya jämställdhetsarbetet då de ska få en genomgång av Anna Manns och Eva Frosths rapport som liknar den utbildningsnämnden fick på onsdagen.

I årskurs 5 klarar 78,8 procent av flickorna men bara 36,4 procent av kommunens pojkar målen i matematik.

Anna Mann och Eva Frosth visade för utbildningsnämnden hur meritvärdena i årskurs nio är bättre för flickor än för pojkar på alla platser utom i Los och Ramsjö.

– Där går visserligen få elever men där har vi också arbetat aktivt med genusfrågor, berättar Anna Mann.

Anna Mann och Eva Frosth föreslog bland annat att kommunen inrättar tjänster som jämställdhetsstrateger centralt i administrationen.

Mer läsning

Annons