Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På turné för konsumenterna

/
  • Vad vet du om reklamationsrätt? frågar Anette Swed en kund. I bakgrunden Monica Jonsson och Gunilla Hallberg.

Den gemensamma konsumentvägledningen Konsument Hälsingland fyller tio år. Det firas med en turné runt landskapet. På torsdagen mötte de fem vägledarna konsumenter i Ljusdal.

Annons

Vad vet du som konsument om reglerna för reklamationsrätt, garantier, öppet köp och ångerrätt?


Ingen kan begära att kunden ska kunna alla regler. Men till hjälp finns konsumentvägledningen, en verksamhet som finns i samtliga hälsingekommuner.
Med totalt fem konsumentvägledare finns en sakkunskap som kan spara mycket pengar för konsumenten.
– Jag träffade en person som vunnit en smartphone som inte fungerade. Hon trodde inte man kunde klaga då man inte betalat för den. Det är klart man kan. Nya grejor ska fungera, säger Anette Swed, som är konsumentvägledare i Ljusdal.


Reklamationsrätten är något som få känner till, knappt ens affärsidkarna.
– Affärerna kör med sina garantier men konsumentköplagen ger dig som kund tre års reklamationstid, säger Gunilla Hallberg, Hudiksvall.

De största problemen just nu handlar om telefonförsäljning. Där är konsumentvägledarnas råd mycket enkelt – släng på luren!
– Det här är ett problem särskilt för äldre. De förstår inte att säljaren spelar in och då de svarar ”ja, ja” utan att förstå frågan så har de ingått ett muntligt avtal, säger Gunilla Hallberg.

Mer läsning

Annons