Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Över 200 miljoner för terminal i Bränta: "Det kommer att ta många år innan man har en lösning"

/
  • Björn Brink (C) tror det blir svårt och tar lång tid att finansiera en timmerterminal i Bränta.
  • Markus Evensson (S) tror att finansieringen går att lösa via statliga och regionala pengar samt EU-stöd.

En knäckfråga om timmerterminalen ska kunna flyttas till Bränta är finansieringen. En sådan lösning skulle kosta minst 210 miljoner, men kanske upp mot 300 miljoner eller mer. Det ska jämföras med cirka 130 miljoner som mest för en flytt till Böle. Markus Evensson (S) ser optimistisk på möjligheterna, men Björn Brink (C) är tveksam.

Annons

– Finansieringen är den brinnande punkten. Det är så omfattande grejer, säger Björn Brink.

Han har varit med i timmerterminaldiskussionen sedan den startade i slutet av 80-talet. Då var han kommunalråd och drog igång flera utredningar kring lokalisering. Sedan dess har omkring 20 potentiella platser utretts.

Läs mer: Timmerterminalen – debatten som aldrig tar slut

Bränta är en av dessa platser, men sågades på grund av en allt för stor prislapp. Mellan 210 och 300 miljoner kronor räknade man med för bland annat inköp av mark, en ny bangård och omlastningsplats, åtta nya kilometer järnväg samt korsning över eller på riksväg 83.

Läs Björn Brinks insändare hösten 2014: "Bränta bara ett önsketänkande"

– När den kalkylen presenterades ville ingen vara med och finansiera, säger Björn Brink.

Men Markus Evensson (S) tror det är möjligt att få fram tillräckligt med kommunala, regionala och statliga pengar samt EU-pengar.

– Vi ska ta fram hur mycket kan vi få. Sen finns det företag som är intresserade och villiga att investera ganska mycket pengar i en sådan här lösning. Vi har inte pratat med Trätåg, det är andra bolag som är intresserade.

Läs mer: Socialdemokraterna gör helomvändning – majoritet för timmerterminal på Bränta

Lars Molin (M) har skrivit under skrivelsen men vet inte om det har tillkommit några pengar som gör en satsning möjlig.

– Inte vad jag vet.

Inte heller kommunens utredare Rolf Berg vet något annat än att tidigare förutsättningar vad offentlig finansiering gäller.

– De begränsningarna kvarstår.

Tidsfaktorn är viktig, tycker Björn Brink. Att söka EU-pengar tar tid.

TV+TEXT: Så här svarade politikerna om timmerterminalen före valet

– Det kommer eventuellt vara möjligt i en planperiod som ligger bortom 2020. Vi måste ha regionen och fler med på noterna. Det kommer att ta många år innan man har en lösning på den här frågan som är ju angelägen, att få bort virket från centrala Ljusdal.

Han har egentligen inte emot en placering i Bränta, bara det finns en finansiering på plats.

– Det viktiga är att i så fall snabbt ta fram kalkyler och en finansieringsplan. Men det verkar vara lite att slänga grus i maskineriet. Man kan väl låta Böle gå vägen ut tills man vet hur man ställer sig till det. Det verkar vara en enklare väg att finansiera. Där har Trafikverket, regionen, kommunen och andra intressenter varit med och diskuterat.

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här:

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons