Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Osäkra fotgängare

/
  • Ett övergångsställe är utmärkt med en
  • En gångpassage kan se ut på flera olika sätt. På Norra Järnvägsgatan i Ljusdal ser de flesta ut så här, har en refug mitt i gatan, där man kan stanna till.Här råder ingen väjningsplikt för fordon.

Olyckan där en kvinna blev påkörd när hon skulle passera genomfartsgatan på en gångpassage vid Coop-rondellen i Ljusdal har aktualiserat frågan om gångpassager och övergångsställen.

Annons

Många har kommenterat olyckan på helahälsingland på webben. Flera anser att man ska ta bort gångpassagerna då de kan ge de gående en falsk trygghet. Eller göra om gångpassager till övergångsställen.

Det är Trafikverket som ansvarar för och sköter genomfarten genom Ljusdal.

Trafikingenjör Irene Lodell på Trafikverket Region Mitt i Gävle berättar att gångpassager har lagts där det är lämpligt att gå över. De är till för att gående ska kunna korsa gatan med halva vägen åt gången och slippa hålla uppsikt åt två håll.

Vid övergångsställen har fordon väjningsplikt gentemot gående. Det har de inte vid gångpassager.

– Fast även vid övergångsställen gäller att man ska ta ögonkontakt och "läsa av" varandra innan man går ut i gatan. Man kan aldrig känna sig säker, det finns inga rättigheter i trafiken, påminner Irene Lodell.

Hon påpekar att alla som vistas i trafiken måste se sig för och visa hänsyn till varandra.

Lagen om väjningsplikt vid övergångsställen kom 1999. Något år senare gjorde Trafikverket om genomfarten genom Ljusdal. Tidigare fanns väldigt många övergångsställen. Många rensades bort för att det inte skulle bli stopp i biltrafiken.

De beslutade, i nära samarbete med kommunen, vilka övergångsställen som skulle vara kvar.

– Vill man ha en ändring på det här kan man höra av sig till oss, säger Irene Lodell. Några sådana önskemål har hon dock hittills inte fått.

Mer läsning

Annons