Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroarnas värme kommer från Tallåsen

/

Tågsättet verkar oändligt, det är container på container nästan så långt ögat når. Detta är ett av tio tåg med torv som biobränsleföretaget Neova kör ut från järnvägsstationen i Tallåsen i vinter.

Annons

Tågsättet består av 20 järnvägsvagnar med tre containrar på varje. Sammanlagt ska 900 ton torv, 15 ton i varje container, lastas på tåget, som ska köras till det stora värmeverket i Örebro.

Utlastningen görs varje söndag, tio söndagar i rad, varje vinter. Den här vintern började de 10 december och håller på en bit in i mars.

– Men fortsätter det vara kallt kan det bli några veckor till, säger Mats Henriksson, Neovas produktionsledare i Ljusdalsområdet.

I somras bröt de torv på Skrottmyran och Alsmyran. Det är den torven som nu körs med lastbilar till Tallåsen, där den lastas om på tåg och körs till Örebro. I vinter går alla tio tågen till Örebro.

Det är endast Neova som använder terminalen i Tallåsen.

– Just nu räcker den terminalen åt oss. Men behoven kan ju ändras ganska snabbt, säger Mats Henriksson.

Mer läsning

Annons