Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omdebatterad pjäs vill inkludera

/

Förra årets omdebatterade föreställning Hemligheternas gudinna har på onsdagskvällen premiär på Hälsinglands Träteater. Bakom ligger föreningen Scensation, en grupp unga kulturarbetare med visioner om en inkluderande konstnärlig arena.

Annons

Årets upplaga av teaterföreningen Scensations föreställning Hemligheternas gudinna, i regi av Sofia Lindström, har premiär onsdagen den 15 juli på Stenegård. En föreställning som förra året gav upphov till en het debatt om vad som visas på Träteatern, och i förlängningen också om teaterkritikens syfte och innehåll.

Det hela börjar en sommarnatt 2011 då ett tedrickande kompisgäng träffas hemma hos kostymören Maja Wreiding i Järvsö. En idé uppstår om att ta över Hälsinglands Träteaters scen på Stenegård efter att Folkteatern lämnat den. Kompisgänget består av unga kulturarbetare som på olika sätt har anknytning till Hälsingland. Tanken är att man tillsammans kan nyttja sina erfarenheter inom exempelvis musik och teater, och ta tillfället i akt att gemensamt skapa en ny konstnärlig arena i länet. Visionen är att berika Hälsinglands kulturliv, engagera och inkludera lokalbefolkningen, och förmedla budskap som är både aktuella och viktiga. Sagt och gjort; den ideella föreningen Scensation bildas. Föreningens första produktion, Peter Pan, blir sommaren 2012 utsåld.

2014 visas så Hemligheternas gudinna på Träteaterns scen, och responsen är blandad. Publiken kommer och applåderar, man spelar för utsålda hus, men får också lite ris av kritikern Karin Kämsby som menar att föreställningen är "halvbra".

Nu är det alltså dags igen. Precis som förra året är Hemligheternas gudinna definierad som en familjeföreställning, med karaktärer hämtade ur den nordiska mytologin. Man vill skapa kontraster och erbjuda en annan tolkning än den som vanligen görs av den nordiska mytologin.

– Det här är en berättelse som man berättar för en person som är ensam och rädd. Vi vill visa att personen är viktig och sedd, och att man i kollektivet låter individen blomstra, berättar Emil Westberg.

Kostymerna är färgsprakade och allmogeinspirerade, designade av Maja Wreiding.

– Folkdräkt möter Pride-parad, säger Emil Westberg, föreställningens producent.

Musiken som är komponerad av Emil Westberg framförs både digitalt och analogt av musikerna Ulf Klarström och Samantha Ohlanders.

Dokumentärfilmaren Josefin Torp, föreställningens scenograf, berättar hur föreningen söker förvalta Träteaterns arv och utgöra ett efterlängtat sammanhang för sitt eget och andras skapande. Årets ensemble består av ett tjugotal människor i åldersspannet 11–34 år, både amatörer och professionella. En av dem är 14-åriga Helga Olofsgård som spenderar sina somrar på familjens lantställe i Järvsö. 2012 besökte hon Träteatern för att se Peter Pan. Hon beskriver hur hon insåg redan då som tolvåring att hon själv ville stå på samma scen. Hemma i Stockholm går hon på teaterskola och spenderar nu sitt sommarlov på Träteatern.

– Det känns jätteroligt att vara med och se hur föreställningen sätts ihop till en helhet, säger Helga Olofsgård.

Föreningens Scensations medlemmar vill inspirera kulturarbetare att återvända till hembygden och ser möjligheter även utanför storstadsområdena. Till stor del handlar föreningens verksamhet om att säkra återväxten av kreativitet i länet.

– Tillika handlar det om att erbjuda en mötesplats där invånare och besökare inkluderas och berikas, säger Josefin Torp.

Mer läsning

Annons