Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya terminalen en öppen fråga

Det finns ännu ingen avgörande fördel för något av alternativen Bränta eller Tegeltjär när det gäller plats för ny omlastningsterminal för skogsråvaror.

Annons

En färsk miljökonsekvensbeskrivning håller båda dörrarna öppna.

Men det kan också bli problem att över huvud taget få till något av alternativen för att få bort omlastningen från centrala Ljusdal.

– Den statliga finansiering som det talats om är inte lika självklar längre, säger Ljusdals kommuns utvecklare Rolf Berg.

Den miljökonsekvensbeskrivning som nu tagits fram av Vectura Consulting i Borlänge ska finnas med när en detaljplan för något av de tilltänkta terminalområdena upprättas. Det blir sannolikt någon gång under nästa år.

Bränta är det klart dyraste alternativet och bedöms ha något större miljöpåverkan än det i Tegeltjär bland annat genom barriäreffekter när järnvägen delar av ett stort område. Men Bränta har enligt de samtal och undersökningar som gjorts hittills också den största utvecklingspotentialen och själva terminalområdet är inritat där det redan i dag finns störande verksamhet. På Bränta räknar man också med att de nya transportförutsättningarna kan locka nya företag.

Tegeltjär är billigare och har betydligt mindre järnvägsanslutning. Men där hamnar en eventuell terminal på delvis orörd mark. Eftersom många av skogstransporterna per bil kommer från områden norr och väster om Ljusdal får Tegeltjär i sådana fall också betydligt mer fordonstrafik på och i närheten av riksväg 83.

Mer läsning

Annons