Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läsartext: SPF:are åkte på hemlig tur

Tidigt på måndagsmorgonen den 15/8 reste 55 förväntansfulla SPF:are mot okända mål.

Annons

Färden gick mot Färila, Kårböle och vid Ytterhogdal serverades kaffe och smörgås i snålblåsten. Deltagarna fick små lappar att skriva vad de trodde att slutmålet var. Ingen vann!

Vid 11-tiden kom vi fram till Moose garden, där vi fick mata älgtjuren Nisse med äpplen. Även älgko och en del fjolingar kom och fick smaka. I Östersund fick vi äta lunch i Arctura, ett vattentorn 55 meter högt med servering högst upp. Vädret var soligt och fint och utsikten förträfflig. Efter lunchen fick vi en guidad tur i Östersund.

Nästa stopp var Mus-Olles museum vid Ytterån. Mus-Olle, eller Per Olof Nilsson, började samla olika föremål redan vid 6 års ålder. Allt var noggrant sorterat och det var ungefär 150 000 stenar, pinnar, knappar, verktyg, vapen, glas och porslin m m. En helt otrolig samling.

I Järpen steg Urban Widholm på, vår nästa guide och värd. En stor entusiast och ivrare för naturen och den lilla människan. Färden gick mot Åre och vi kunde se Ristafallet. I Undersåker vek vi av mot Åre Fjällsätra där vi skulle bo i två nätter.

Efter incheckning serverades middag i en stor ljus matsal med utsikt över bergen. Viltskavsgrytan smakade bra och stämningen var god. Därefter var det skönt att krypa till kojs.

Efter frukost dag två fortsatte resan. Vart hade vi ingen aning om. Dimman rullade tät över Indalsälven, men snart bröt solen igenom och man kunde se bergen. Vi stannade i Handöl där busspassagerarna fick äta nygräddade våfflor och hjortronsylt och åka upp till Handölforsen. De som ville fick gå över forsen på en hängbro. Det var häftigt.

Äventyret gick vidare mot Storulvån. Busstopp gjordes så att vi fick möjlighet att fotografera Storsnasen, Getryggen och Sylarna. Vi fick även se en del renar.

Vi fick även besöka Fröågruvan, där det skulle brytas koppar, men det blev intet.

Ner till Åre chokladfabrik. Tre arbetslösa kvinnor startade med att göra choklad och det har sedan utvecklats till en arbetsplats för 40 personer, varav två är män. Choklad exporteras till flera länder i Europa.

Dag tre for vi till Njarka sameby. Där blev vi guidade av Maud Mattsson som berättade om samernas kamp i Sverige. Hon visade hur man bereder renskinnen och de olika områden som man har nytta av dem.

Till sist åkte vi gamla Duvedsvägen och Urban berättade om St Olavsleden. Vi besökte även Åre gamla kyrka.

Efter lunch på hotellet vände vi åter hemåt. Vi tog vägen över Mattmar och vid Ytterhogdal kaffe och muffins. En otroligt fin resa.

Sonja Thunborg

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.