Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna fick genuslektion

/
  • Genuspedagogerna Anna Mann, närmast, och Eva Frosth, pratade genusfrågor med lärare på Slottegymnasiet.

Det är en utvecklingstrappa. Först är man omedvetet omedveten, sedan blir man medvetet omedveten, sa genuspedagog Anna Mann, när hon och kommunens andra genuspedagog, Eva Frosth, höll genuslektion för lärare på Slottegymnasiet.

Annons

– Kruxet kan vara att man blir berörd personligen och det måste man förhålla sig till. Man tar med sig kunskapen hem och då kan det uppstå problem där, sa Eva Frosth.

Lektionen var en introduktion till ett långvarigt arbete.

Det var arbetslaget inom idrott och hälsa på Slottegymnasiet som hade engagerat pedagogerna och bjudit in övriga lärare.

Undersökningar visar att Sverige ligger sämre till än andra länder när det gäller pojkars inställning till läsning. Det anses kvinnligt i vårt land.

Betygen i Ljusdals kommun visar också att flickorna blir allt bättre, medan pojkarna sackar efter. Det kan ha med den inställningen att göra, menade genuspedagogerna.

Samtidigt ökar den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar mer i vårt land än i tio andra europeiska länder och mest bland flickor.

 

Mer läsning

Annons