Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kurt kör Rolls Royce för hantverkets skull

/
  • Som professor i konstruktion på Kungliga tekniska Högskolan i Stockholm, har Kurt Psilander alltid fascinerats av väl genomtänkta tekniska lösningar.
  • Bilen är försedd med det karaktäristiska kylarmärket Spirit of Ecstasy, en statyett i form av en kvinna som lutar sig framåt med armarna bakåt och ovanför sig.
  • Den brittiska gentlemannabilen utgör en exotisk syn på Tallåsens vägar.
  • Panelen är i valnötsrot som är minst 500 år gammal. Hos Rolls Royce är varenda detalj genomtänkt.
  • Fronten är majestätisk. Kurt Psilander kan varje egenhet i den brittiska lyxbilens design.

Han kör den bara om vädret är fint. På vintern måste det vara minus tio grader eller kallare.
Lädret är från svenska kor och panelen av minst 500 år gammal valnötsrot.
Konstruktionen på en Rolls Royce är så fascinerade att Kurt Psilander plockar isär den bara för att se hur den ser ut.

Annons

Bilen är från 1981 och har gått 3000 mil. Lacken skimrar i dämpat guld. Färgen heter Sand over Burgundy. Det är en Rolls Royce Silver Shadow II.

Det finns två slags nycklar: en till ägaren och en till chauffören.

– Ägarens nyckel passar överallt. Chaufförens nyckel funkar bara till förarsätet, förklarar Kurt Psilander i Tallåsen.

För honom ger biltillverkaren Rolls Royce prov på sann ingenjörskonst. En klok tanke bakom varje detalj. Kurt Psilander öppnar en dörr och visar. En doft av läder slår emot. Klädseln är gjord på skinnet av svenska kor. De nordiska breddgraderna lämnar skinnet mindre angripet av insekter.

– När jag öppnar dörren lyfts den samtidigt ut. På så sätt blir utrymmet att ta sig in i bilen större, vilket är bra, särskilt om man är välbeställd och trind.

Cigarettändaren i baksätet finns på höger sida. Det är här gentlemannen sitter. Kvinnan tilldelas platsen till vänster.

– Mannen ger eld åt kvinnan. Man kan tänka att han sitter till höger för att bättre kommunicera med chauffören.

Kurt Psilander är pensionerad professor på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm. Han undervisade i konstruktion. Tekniska lösningar har alltid intresserat. Ingenjörsarbetet bakom den brittiska lyxbilen fångade tidigt hans uppmärksamhet.

– Som kille hade jag hört och förstått att Rolls Royce är den mest utvecklade, den mest hållbara bilen. Då blir man nyfiken.

Hans första exklusiva bil var en Bentley. Det var tidigt 70-tal och Kurt passade på att köpa när pundet stod lågt.

Sedan dess har det blivit flera Rolls Royce. Kurt har köpt någon av en brittisk gentleman med chaufför med vita handskar, en annan av en amerikansk miljonär i Kalifornien.

– Där är bilarna ofta i bättre skick än de som körs i England. Det torra vädret gör att de inte rostar.

Kurt brukar ta sig till julottan i Ljusdal och Färila i brittisk elegans. Innan han hämtar sina bilnycklar tar han reda på hur vädret är. Är det varmare än tio minus fräter saltet sönder bilen.

– Förra året var det inte tillräckligt kallt så då fick bilen stanna hemma. Kyla klarar den däremot av bra. En vintermorgon när jag körde den till Järvsö var det minus 32. Bilen hade inte en isfläck. Klimatanläggningen är så väl utbyggd.

Vi sätter oss i bilen. Den är rymlig och elegant. Kurt Psilander vrider om startnyckeln och vi glider iväg. Kurt kör det majestätiska fordonet längs en liten grusväg i Tallåsen där han bor. Bilen går tyst, mjukt och stabilt.

Varenda rörlig detalj i den är så balanserad att bilen inte vibrerar. Ett av de första exemplaren, en Silver Ghost från 1908, är känd för att den är så följsam att man kan ställa ett mynt på högkant på karossen med motorn igång.

– Det stämmer verkligen. Jag har själv provat. Jag hade visserligen bara en svensk tiokrona till hands som ju har en ganska bred kant men det var imponerade att se hur myntet höll sig kvar på högkant medan motorn var påslagen, berättar Kurt och fortsätter:

– Bilar från den tiden är ju mer kända för att skallra och släppa avgaser och vara så nyckfulla att man hade tur om man kom fram.

Kurt har besökt den fabrik som tillverkar Rolls Royce flera gånger. Den nobla bilen tillverkas i det lilla samhället Crow, tre mil söder om Manchester. Kurt har följt arbetet med skära till panel och löda ihop delar som bildar bilens ädla front. Arbetet görs för hand, noggrant och metodiskt. När det är klart förseglas hantverket med en signatur på insidan av plåten.

– Det är så stillsamt och tyst jämfört med en vanlig bilverkstad. Här går mekanikerna i vita rockar och monterar ihop bilarna som i ett förnämt laboratorium. Det kan hända att Rolls Royce inte är världens bästa bil, men tillverkarna har försökt mer än någon annan.

Mer läsning

Annons