Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Här i Ljusdal ska man inte behöva vara rädd"

Kommunen prioriterar miljöer där det finns barn när trafiken planeras. Men så länge det finns biltrafik går det inte att bygga bort alla risker.

Annons

I jämförelse med större kommuner och orter är Ljusdal tämligen förskonat från farliga trafiksituationer. Här är trafikmängden förhållandevis liten och trafikolyckorna få.

– I Ljusdal ska man känna sig ganska trygg. Här ska man inte behöva vara rädd, säger Emma Nordebo Snygg som chef på gata-park.

Därför är det inte yttre faktorer som påverkar, utan det är snarare trafiken som skolan själv alstrar genom skjutsande föräldrar som skapar problem, menar Nordebo Snygg. Och enligt henne finns det oftast en inneboende konflikt i den problematiken.

– Det finns alltid föräldrar som inte vill utsätta sina barn för risker för mycket bilar och därför skjutsar de barnen till skolan. Och alla som kör blir i sin tur en risk för de som vill cykla eller gå, säger Emma Nordebo Snygg.

Det som kommunen försöker göra när de arbetar med miljöerna runt skolorna är att utöka utrymmet för att parkeringar i stället för att bilister ska stanna på vändplaner och liknande. Något som har gjorts bland annat runt Stenhamreskolan i Ljusdal.

Men man vill också separera gång- och cykelvägar från biltrafiken och därmed göra det säkrare att cykla och gå till skolan.

För fler cyklande och gående är den stora målsättningen, vilket vore bättre inte bara ur en trafiksäkerhetsaspekt utan även ur en hälso- och hållbarhetsaspekt.

– Det ideala vore att ingen förälder skjutsade till skolan. Det bästa vore om barnen gick, cyklade eller åkte skolskjuts, säger Emma Nordebo Snygg som dock är medveten om att det inte är realistiskt.

– Men då gäller det att planera så gott det går och hantera situationen på ett säkert sätt, säger hon.

Mer läsning

Annons