Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygklubben fyller femtio

/
  • Riktigt lika spännande är det inte längre att flyga, tycker Rolf Hult. Fast de tre barnbarnen gillar att flyga med farfar.
  • Ljusdals flygklubb bildades 1960, på initiativ av entusiasten Kjell Larsson, berättar Rolf Hult.
  • Flyg mer, flyg uppåner, uppmanar Fredrik på svarta tavlan i klubbhuset. Och kanske blir det uppånerflygning på lördag, av konstflygaren från Borlänge.
  • Han läste Biggles som liten, tog flygcertifikat vid 23 och flyger fortfarande vid 72 år, Rolf Hult, här vid Ljusdals flygklubbs motorflygplan, en Cessna.

På lördag firar Ljusdals flygklubb 50 år med öppet hus på Ljusdals flygplats. Där har man möjlighet att "spaka själv", med hjälp av en flyglärare, i såväl motor- som segelflygplan.

Annons

Äldste aktive flygaren i klubben är Rolf Hult, som fyllde 72 i april. Han tog flygcertifikat i Stockholm när han var 23 år. Med segelflyg började han vid 15 års ålder.

För att få behålla flygcertifikatet måste man flyga minst tolv timmar vartannat år.

Rolf Hult flyger runt tolv timmar varje år. Mest blir det brandflyg på somrarna nuförtiden.

Lika spännande som när han var pojke och läste om flyghjälten Biggles är det inte längre, tycker 72-åringen.

Ljusdals flygklubb startades 1960 på initiativ av Kjell Larsson, en entusiast som hade eget flygplan.

Nuvarande flygplats byggdes 1967. Flygklubben äger fältet, men arrenderar marken av Ljusdals kommun.

Ljusdals flygplats är en av de bästa småflygplatserna i landet, menar Rolf Hult. Den är byggd på en sandbank som Ljusnan en gång har skapat, därmed slipper man problem med tjäle på vårarna.

Klubben äger två plan, ett motorplan och ett segelflygplan.

Mer läsning

Annons