Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extremt väder bakom isiga vägar

/
  • Att snabbt få undan snön och vägen farbar är det primära för vinterväghållningen.
  • Börje Olsson från Norrköping fick se sin bil glida baklänges utför backen i Harma. En bärgning för 10 000 kronor kostade det honom att få lastbilen på vägen och uppför backen.
  • Lastbilsekipaget gled utför backen och stannade till slut bland träden vid sidan av vägen. Tur i oturen var att ingen ytterligare trafiken förekom på vägen vid tillfället.
  • Den långa och isiga backen på väg 310 i Hamra blev den gångna veckan många lastbilars fall.

En rad samverkande faktorer har lett till att de större vägarna inom Ljusdals kommun den här vintern i stor utsträckning varit isiga och spåriga. Det menar ansvariga i driftledningen på Trafikverkets region Mitt.

Annons

Att trafikanter klagat över vinterväghållningen på vissa håll i regionen den senaste tiden har driftledningen inom Region Mitt stor förståelse för, men man betonar att det varit en rad samverkande faktorer som lett till svårigheter att hålla kvalitén och standaren på väghållningen uppe, speciellt den senaste tiden.

– Kritik får vi varje vinter, och det i bland med rätta, för vårt sätt att sköta vägarna. Men man ska också komma ihåg att det finns en rad faktorer som kan påverka möjligheterna att hålla kvalitén på en jämn och hög nivå, säger Lennart Hellsing, trafikinformatör hos Trafikverkets Region Mitt.

Starkast påverkan har vädret.

– Om det enbart handlar om att få bort snö från vägen är det i allmänhet inga problem. Men blir det extrem väderlek, med starka variationer i snömängd och med skiftande temperaturer kan det vara svårt att få till en hög vägstandard.

Extrem väderlek har vi haft den här vintern. Ena dagen blidväder och nästa minusgrader har gjort att blöta vägbanor frusit till och plogbilarna har inte förmått att få undan den snömodd som i strängar och med djupa hjulspår frusit till rejält under nätterna.

– Vi hade en period krav på att plogbilar skulle ha så kallat underbett för att samtidigt som plogning kunna hyvla av det som frusit till, säger Tommy Färlin, som är driftledare inom Trafikverkets driftsområde Hudiksvall, dit större delen av Ljusdals kommun hör.

Underbett är taggat stål som sitter under plogbilen och river upp isiga vägbanor på samma sätt som en väghyvel.

De kraven på entreprenörerna finns inte i dag,

– De krav som idag ställs är inriktade på funktion, att få vägarna framkomliga så snabbt som möjligt efter ett snöfall, säger Tommy Färlin.

Mer läsning

Annons