Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En trave till på släpet

/

Fyra timmertravar i lasten och med en möjlig bruttovikt på 100 ton. Det är vad Färilaåkaren Curt Göransson i samarbete med släpvagnstillverkaren Parator i Bollnäs kan erbjuda den svenska transportmarknaden. Just nu söks dispens för att få testköra fordonsekipaget på svenska vägar.

Annons

I samband med Mittiamässan i Ljusdal kunde vi berätta om de försök som pågår för att göra skogstransporter mer effektiva, minska utsläppen och dra ned på bränslekostnaderna med större och fler travar på varje timmertransport. Då presenterades två fordonsekipage, som via dispenser ska gå i försökstrafik i de västra delarna av landet.

Men det finns ytterligare en prototyp som utvecklats av Färilaåkaren Curt Göransson i samarbete med släpvagnstillverkaren Parator i Bollnäs.

– Det här är ett fordon som är tänkt för terminaltrafik, som kan gå där järnvägen inte går. Det är inte tänkt för att köra i skogen med, säger Curt Göransson.

– Använder man de mindre hytterna så blir inte fordonslängden mer än 28 meter, säger Curt Göransson.

I dag är 25,25 meter den längsta fordonslängd och 60 ton den högsta bruttovikt för fordonståg som tillåts på svenska vägar.

Det som skiljer den här prototypen från andra som redan körs på försök är att den bakre delen av påhänget kan användas som trailer och kopplas direkt till dragbilen. Dessutom finns styrning på två av de bakre hjulparen och boogielyft på två axlar.

Idén till den här transportlösningen har Curt Göransson fått i sin verksamhet i Småland, där han, sedan stormen Gudrun i januari 2005 lämnade stora arealer stormfälld skog efter sig, ansvarat för lastning och virkestransporter från stora virkesupplag till industrier.

I dag körs 50 virkeslass om dagen från terminal till industri. Med den konstruktion som Curt Göransson nu har försökt att få dispens för skulle antalet virkestransporter minska. För åkaren betyder det minskat slitage och underhåll samt minskade bränslekostnader. För samhället består vinsten i minskade utsläpp och mindre slitage på vägnätet.

– Hittills har det varit svårt att få någon dispens. Det arbetet går trögt, säger Curt Göransson, som dock inte ger upp utan fortsätter att uppvakta myndigheterna för att få den efterlängtade dispensen och därmed kunna testa ekipaget på allmän väg.

 

Mer läsning

Annons