Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kritisk samtidstolkning

/

En rad konstnärer från fyra län kommenterar i Galleri Ladan samtiden genom verk gjorda av återvunna material.

Annons

Galleri Ladan i byn Kolsvedja i Ljusdal visar just nu grupputställningen Re:ART och en soloutställning med konstnären och barnboksförfattaren Carina Bodström. Återvunna material, nyskapande idéer och en samhällspolitisk medvetenhet skapar en organisk väv som föder intresse och engagemang. Konstnären och galleristen Jini Hedblom berättar att konstnärerna ombetts tolka sin samtid med återbruk som metod. Och det som sägs avslutas både med utropstecken och frågetecken.

Sundsvallskonstnären Stefan Thunströms arméliknande parad av små skräckinjagande tygfigurer, monsternallar, är de första verk som möter utställningsbesökaren. Med namn som Bucket Head, Piljama, Strawberry Head, Driller, Crap, Prins Albert, Flower Bunny Butterfly och Tic, så förstår man lekfullheten i uttrycket, skapade av bortglömda gosedjur och dockor som ingen längre leker med. Även Järvsöbördiga illustratören Ida Björs kommenterar konsumtionssamhället i sina verk Skräpklänning och Lapp på lapp och tusen stygn. Det senare, ett verk sammansatt av avlagda barnkläder. Ytterligare ett verk som präglas av smart estetisk återvinning är den i Ljusdal verksamma konstnären Sonja Öhmans Punkterad - där gamla bildäck blivit exklusiv trasmatta.

Johan Mauritzson, till vardags rektor på Sundsvalls konstskola, återvinner med stor hantverksskicklighet olika typer av vardagsobjekt i metall. Allt från en gammal speldosa till ett avlagt bältesspänne utgör komponenter i Mauritzsons med exakthet sammansatta tillika färgintensiva skulpturer.

Två av utställningens mest iögonfallande skapelser är signerade Linda Svedberg från Östersund. Hon kommenterar till synes pengars inverkan på och betydelse i samhället genom installationen The Rich Man’s World - en från taket hängande mobil av gardinöglor i guld som svävar över utställningsrummets rustika golvtiljor. På den anslutande väggen hänger, av samma konstnär, en bländande guldrelief av återvunna konservlock, med titeln Money, money. Östersund är även representerat av den namnkunnige på Frösön verksamma Annika Persson som bidrar med verket Musikanten.

När det kommer till det textila återbruket så sticker Gävlekonstnären Malin Wikström ut med sina politiskt laddade kökshanddukar - triptyken Uppror, skickligt broderade med bilder av turkiska kvinnor mot Isis, fredsprismottagaren Malala, och Burka Avengers. Även Pirjo Ojala Berglöf från Delsbo gör ett starkt avtryck med Flykten till havs, som handlar om den rådande migrantkatastrofen i Medelhavet.

Hon medverkar även med det känslomässigt laddade Jag köpte nya lakan varje gång barnen skulle komma hem. De kom inte, de hade inte tid. Verket utgörs av en slags tygrelief av hoprullade lakan som kommer emot betraktaren som en kompakt vägg av rosamönstrad uppgivenhet. Från Delsbo härrör även Lars Wreiding som sätter en intressant prägel på galleriets trädgård med sina Kraftpaket. I caféet återfinns verk av den i Gävle verksamma konstnären Maria Forsling Jenke, känd från bland annat sin insats Turbin Konsthantverk i Ockelbo.

Även Dalarna har en stark representation i utställningen i form av en trio från Leksand. I caféet möts besökaren av Eva Holmbergs underfundiga och skickligt utförda Huvudlös ledning. Vidare deltar Ann-Ki Jones med verket Efter valet. Men det är Manne Dahlstedts Oro som verkligen skapar resonans. I en träffsäker kombination av humor, aktualitet och svårmod blir verket utställningens centrum. Ett kollage av kölappar från Apoteket, briljant arrangerade som en kommentar på ohälsa, väntan och frustration. Dahlstedt medverkar även med Kaviarkors - kaviartuber utmanglade i formen av ett krucifix.

Jini Hedblom själv gör en iögonfallande kommentar på situationen i Syrien med den enorma tårdroppen av tagel, som i vid första anblick ser ut att vara tusentals människohår. Visuellt kraftfullt med eftertanke.

Utställningen pågår fram till den 19 juli.

Mer läsning

Annons