Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bra skola kan bli bättre

/
  • Det är stora skillnader i betyg mellan flickor och pojkar. Överlag når flickorna högre resultat. Här finns mycket att göra för att lyfta pojkarna, menade Skolinspektionen.

(UPPDATERAD ONSDAG) Skillnaden mellan flickors och pojkars betyg i Ljusdal är stor. Överlag når flickorna högre resultat än pojkarna. Det visar Skolinspektionens tillsyn av utbildningsverksamheten i Ljusdals kommun.

Annons

På tisdagen avlade Skolinspektionen rapport om den tillsyn den gjorde av skolverksamheten i kommunen i höstas. På plats för att lyssna till Benita Torén och Per Eng från Skolinspektionen var tjänstemän och politiker från barn- och utbildningsförvaltningen och alla rektorer.

– Helhetsbilden är att det i huvudsak är en bra verksamhet ni bedriver. Ni fyller i stort sett de krav som ställs, sa Per Eng.

I viktiga årskurs nio, som avslutar grundskolan, hittade de stora skillnaderna mellan pojkar och flickor när det gäller moderna språk. 23 procent av pojkarna når inte målet i ämnet, jämfört med 9,2 procent av flickorna. En femtedel av flickorna får betyget MVG, medan bara 4,8 procent av pojkarna når samma nivå.

– Här finns det mycket att göra. När elever inte når målen måste ni ta reda på varför, sa Per Eng.

Fördelningen av resurser utifrån nyckeltal inom förskola och skolbarnomsorg kritiseras för att vara alltför fyrkantig. Nyckeltalen ska avpassas efter barnens olika förutsättningar.

Inom tre månader, senast den 2 juni ska kommunen redovisa vad de har gjort för att rätta till de brister som Skolinspektionen har pekat på.

Skolinspektionens rapport om tillsynen av Ljusdals skolor är offentlig och finns att läsa i sin helhet på Skolinspektionens hemsida på webben www.skolinspektionen.se och under senaste rapporter.

Mer läsning

Annons