Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt taxiutbud upprör

Det minskade taxiutbudet i Ljusdal upprör många.

Annons

Dålig tillgänglighet, långa väntetider och nedlagd trafik under sena vardagskvällar har blivit för mycket får många Ljusdalsbor. Samtidigt går de lokala taxichaufförerna på knäna

- Det är hemskt, det finns ju ingen taxi, säger Lena Embretsson.

De senaste åren har varit tuffa för de lokala åkarna i Taxi Ljusdal. Förlorade upphandlingar av samhällsbetald anropstrafik, som bland annat omfattar sjukresor och skolskjuts, har lett till sämre lönsamhet. En efter en har de tvingats lägga ner sin verksamhet. 2011 fanns sju bilar som körde för Taxi Ljusdal – sedan i juni 2012 återstår bara tre.

Problemen börjar nu bli allt tydligare för Ljusdalsborna. Lena Embretsson bor i Ångsäter, knappt fyra kilometer från centrala Ljusdal. Hon är kritisk till den dåliga taxitillgängligheten.

- Det har varit ett problem länge, men nu är det hemskt. Det går inte att få tag i en taxi, om man inte vill vänta uppemot två timmar. När vi hade kompisar här från Stockholm fick vi gå hem, säger hon.

Lena Embretsson klagar också på att taxiverksamheten stänger klockan 22 på vardagskvällar. Det är synpunkter som hon delar med många andra, enligt Carina Andersson, ledare för Ljusdal i centrum.

- Jag vet att många tycker att det är synd att vi inte har taxi dygnet runt på vardagar. För de som kommer till resecentrum sent en vardagskväll finns det ingen vänthall med värme, ingen offentlig toalett och ingen taxi. Vart ska man ta vägen?

Mer läsning

Annons