Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Certifiering inte tillräcklig för hög status

/

Utvecklad ämnesintegration, högre lärarkontinuitet och nya designtävlingar är några förslag på hur Teknikcollege i Hälsingland ska växa till det bättre.

Annons

Representanter för de gymnasier som ingår i Teknikcollege Hälsingland samlades i slutet av förra veckan i Ljusdal för att dela med sig av idéer inför framtiden. Klart står att teknikutbildningar på största allvar vill konkurrera med resten av gymnasieprogrammen.

För att kunna konkurrera måste utbildningen på högre status, även om Teknikcollegecertifieringen vittnar om en kvalitetshöjning. Det menar flera företrädare för Hälsinglands gymnasieskolor

– Vi måste förändra sättet att se på industriutbildningen och jobben som kommer efter utbildningen, industrin bygger Sveriges välfärd och industriutbildningen är faktiskt grunden till ett vitt spektra av jobb, säger Jonte Färnlund, lärare på Slottegymnasiets industriprogram som i drygt ett och ett halvt år tillhört Teknikcollege.

Jan Sandberg, lärare på Bromangymnasiet, är tydlig med att allt i grund och botten handlar om att locka elever.

– Det är en tävling mot alla andra program om att få elever, skillnaden med Teknikcollege, jämfört med hur det var innan, är att nu samarbetar teknikprogrammen i Hälsingland, säger Sandberg.

Mer läsning

Annons