Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Buskörning är ett hot mot skoterlederna

/
  • Skoteråkare och markägare har ett gemensamt intresse av att all skoteråkning sker på uppmärkta leder och inte på åkermark. Från vänster Gunnar Malmkvist, Per Anders Söderberg och Peter Olsson från Järvsö skoterklubb och till höger markägaren Janne Hansson.
  • Vi har fått synpunkter från markägare som är beredda att stänga leden helt och hållet. Då skulle det bli riktigt stora problem. Vi vill köra skoter under ordnade former och vädjar till alla att hålla sig till lederna, säger Leif Ljus.

Markägare börjar tröttna på skoteråkare. Skoterled på några meter kan bli hundratals meter bred på åkermark. Skoterklubbarna får ta emot kritiken.

Annons

Markägare som upplåtit mark till skoterleder är besvikna på att skoteråkarna struntar i lederna och kör friåkning på åkermark.

– Markägarna blir inte glada på oss i skoterklubben, men det är inte vårt fel. Det är enskilda skoteråkare som har ett eget ansvar, säger Peter Olsson i Järvsö Skoterklubb.

– Vi har fått synpunkter från markägare som är beredda att stänga leden helt och hållet. Då skulle det bli riktigt stora problem. Vi vill köra skoter under ordnade former och vädjar till alla att hålla sig till lederna, säger Leif Ljus i Ljusdals Skoterklubb.

Det är terrängkörningslagen som avgör vad som är tillåtet och inte för all körning i terräng, såväl sommar som vinter. Lagen är glasklar om att "snötäckt jordbruksmark" tillhör de områden där skoteråkning är förbjuden.

Bakgrunden är de skador på marken som åkningen kan medföra.

– Det märks på grödorna då det varit skoteråkning på markerna. Hur stora skadorna blir beror både på snödjupet och på vilka grödor man har på sina marker, säger lantbrukaren Janne Hansson i Vålsjö.

Mer läsning

Annons