Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Borttappade timmar i Ramsjö

Skolan anklagas för att bryta mot skollagen.

Annons

Enligt Skolverket ska elever som går ut grundskolan ha haft totalt 330 undervisningstimmar i slöjd. Av dem fattas hela 220 när bara en termin återstår för niorna i Ramsjö skola.

Christian Jensen är lärare i slöjd och är kritisk till hur han ska kunna bedöma elevernas kunskaper inför slutbetyget.

– Jag vill inte begå tjänstefel men elevernas rättssäkerhet riskeras när man sätter betyg på godtyckliga grunder, säger Christian Jensen.

Ramsjö skola ingår i ett timplanelöst projekt vilket innebär att skolan fått tillåtelse från Skolverket att själv fördela sina undervisningstimmar mellan olika ämnen. Man har då valt att lägga fler timmar på matte, svenska och SO ämnen.

Men i omfördelningen har timmar försvunnit och enligt Christian Jensen fattas total sett 458 timmar från den garanti om 6 665 timmar som fastslås i skollagen. Lena Jonasson, rektor på Ramsjö skola, håller inte med. 

– Enligt mina uträkningar har man saknat 55 minuter per vecka i varje årskurs, säger hon.

Enligt Lena Jonassons uträkning skulle det fortfarande fattas över 200 timmar från mellan- och högstadiet, vilket motsvarar 72 lektioner. Nu har hon beslutat att utöka slöjdundervisningen med 80 minuter per vecka under vårterminen. Dessutom ska man ha en temavecka för att få ihop fler timmar.

– Det må vara timplanslöst men det är inte kursplanslöst. Kursplanen har ju mål i sig. Om beskedet är att "du får sätta betyg på det du har", då kan det ju räcka att eleven går på en enda lektion, säger Christian Jensen.

Lena Jonasson menar att det inte bör vara något problem att hinna med alla kursmoment eftersom man är små grupper.

– Råkar man dra ner på två tredjedelar av undervisningen känns det rimligt att man gör en slutgiltig utvärdering av vad det har för konsekvenser, säger Christian Jensen.

Mer läsning

Annons