Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterkaos i sikte på E4

/

E4 mellan Hudiksvall och Gnarp kvalificerar sig för en placering på Svevias lista över de mest kritiska vintervägarna i landet.

Annons

Men eftersom vädret inte kan förutses i någon grad får man ta bekymren när de kommer, framhåller Harry Huczkowski, platschef vid väghållaren NCC Roads i Hudiksvall.

– Förhoppningsvis ska det inte bli några stockningar i backen i Njutånger den här vintern, men vi vet inte hur det blir med den nya sträckan. Det måste gå en vinter, innan man vet hur den fungerar, säger Harry Huczkowski.

Så länge vägen ser ut som den gör, får man räkna med störningar, påpekar Harry Huczkowski. Hammarbacken ligger där den ligger, och ser ut som den gör. Så även backen söder om Statoil i Gnarp, där det ofta blir stillestånd när väglaget är dåligt.

Enligt Trafikverket stod trafiken på svenska vägar helt stilla 2 671 107 fordonstimmar, år 2007. År 2010 hade antalet ökat till 3 769 594 fordonstimmar. Trafikverket uppskattar att förra vinterns problem med framkomligheten genererade en samhällsekonomisk kostnad på 360 miljoner kronor.

Mellan 30 och 60 procent av problemen uppskattas ha berott på den tunga trafiken, och även på E4 genom Hudiksvall och Nordanstig stod långtradare kors och tvärs med jämna mellanrum, och blockerade vägarna.

Mer läsning

Annons