Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi är ute dygnet runt"

/
  • En maskin med stora borstar sopar järnvägsspåren i både Hudiksvall och Nordanstig.

Medan snön faller kämpar personalen på Infranord att hålla järnvägsspåren i norra hälsingland fria från snö.

– Nu när det snöar så här mycket är vi ute i stort sett dygnet runt, säger Anders Broberg, arbetsledare.

Annons

Infranord ansvarar för att hålla järnvägsspåren snöfria i bland annat Hudiksvall och Nordanstig. Med hjälp av stora sopborstar på en maskin och plogar håller de järnvägsspåren fria från snö. De ansvarar även för att hålla järnvägsövergångar snöfria. Infranord är en av Nordens största entreprenör som arbetar med snöröjning längs med järnvägen.

– Vi arbetar speciellt mycket ute vid växlar och mötesplatser, förklarar Anders Broberg.

En snösop körs på järnvägen så fort som det har kommit snö. I Hudiksvall och Nordanstig finns det en snösopsmaskin som används.

– Helst ska snöande ha lugnat sig lite innan vi ger oss ut, men ibland måste vi ut ändå så att inte växlar snöar igen och fryser fast, säger Anders Broberg.

De flesta snöröjarna är ute och jobbar mellan 70 och 80 timmar under några intensiva vinterveckor. Det är inte bara järnvägsspåren som ska skötas, även plattformar och järnvägsövergångar ska vara framkomliga. Snöröjningen på järnvägsspåren måste till stor del anpassas utifrån tågens tidtabell. Därför sköts mycket av snöröjningen under nätter och helger, även ett par timmar mitt på dagen går det färre tåg från Hudiksvall och norrut. När snöandet är som mest intensivt, som det har varit de senaste helgerna, har Infranord extra många personer som är ute och jobbar längs med spåren. Vid mötesplatser och växlar får personalen arbeta med handsopar och skyfflar för att få bort snön från spåren.

– Det svåraste när vi jobbar är att få tiden vi behöver för att vara ute på spåren. Ibland kan vi få bara 5-7 minuter på ett ställe. Så det är tillgängligheten till spåren som är vår största utmaning, säger Anders Broberg.

Mer läsning

Annons