Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veteranerna som glider fram genom Hälsingland: "Jag är en sann raggarbrud"

/

I de ljumma junikvällarnas tid har garagedörrarna äntligen slagits upp och det är dags att åter lufta pärlorna som vårdats så ömt under vintermånaderna. Nu bildar de en mobil sevärdhet där de glider fram i en värdig parad genom Sommarhälsingland.

Annons

Det är inte alltid den största bilen som blir mest uppmärksammad när motorveteranerna åker på sin träffar.

– Åh, kolla in Fiaten, vad liten den är, säger en tjej som står och väntar vid kvällens resmål.

Varje måndag under sommaren ordnar Håkan Röstlund en kortare kvällsutflykt för alla med veteranbilar. Det har han hållit på med i 12 år. Alla bilar åker ut i gemensam karavan till resmålet.

– Jag tror att många minns sin bardoms bilar, och när man nu blir något äldre så ökar intresset. Framför allt om det också finns ett teknikintresse, säger Håkan Röstlund.

Mer veteranbilar: Ulf har hallen full av amerikanska drömmar: "Varje tidsepok har sina plus"

Vi åker mot Delsbo i Håkan Röstlunds 47 år gamla Renault, som har gått 19 000 mil. Bilen är i originalskick rätt igenom, inte ens omlackerad.

– Många kommer fram och pratar när vi stannar och berättar minnen från när de ägde samma bilmodell, berättar Håkan under tiden vi färdas i 70 kilometer i timmen på riksväg 84.

Hastigheten är anpassad till dem som kör långsammast. Om det är någon riktigt gammal bil med blir hastigheten ännu lägre.

– Egentligen är det ingen större skillnad på en gammal och ny bil om man skalar av allt oväsentligt. Grundkonceptet är detsamma med ratt, pedaler och kaross, säger Håkan Röstlund.

Däremot har ju annat förändrats på nya bilar, så som serviceintervaller. Fram till 1961 skulle alla bilar rundsmörjas var 500:de mil. Därför byggdes många mackar med en smörjgrop på landsbygden under 1950-talet. Till vissa bilar, som Volvo Amazon, nytillverkas det delar så att bilen får ett betydligt längre liv än vad tillverkaren tänkt från början.

Minsta bilen för kvällen, en Fiat 600 från 1967, kör Erik Kadi. Utrymmet är begränsat men han har inga problem med att köra bilen.

– Förra ägaren var 204 centimeter, jag är bara 180, säger han med ett leende.

Många minns 1960-talet och raggarsvängen i Hudiksvall, som var upp och ner för Storgatan. På den tiden var det trångt i centrum på lördagskvällarna.

– Jag är en sann raggarbrud, säger Maude Holmberg, en av dem som kör med i kvällens karavan.

Hon har under årens lopp åkt hur många gånger som helst fram och tillbaka på Storgatan, berättar hon.

– Det är en livsstil helt enkelt, som jag inte vill sluta med.

Nu för tiden åker hon i en Chevrolet Chevelle från 1966. Storgatan är för länge sedan avstängd för genomfartstrafik och har blivit gågata.

Målet för den här kvällen är Herman Jonssons mekaniska verkstad i Delsbo. När vi kommit fram tar vi en paus där och en rysk motorcykel väcker intresset hos många, en grupp samlas genast runt det något ovanliga fordonet.

På tillbakavägen till Hudiksvall blir det en tur i en Chrysler New Yorker från 1965. Den ägs av Leif Eriksson, som endast är tredje ägaren till bilen. Bilen är utrustad med AC, något som var ovanligt i Sverige på den tiden, men vanligt i USA. Den har infällda askkoppar i ryggstöden på framstolarna, allt för passagerarnas bekvämlighet. Med 340 hästkrafter gungar vi elegant fram på vägen i 55 miles i timmen.

Bilen är importerad från USA så Leif har en GPS som visar rätt hastighet i kilometer, för att vara säker.

Jag slipper galonklädsel den här kvällen, det är jag tacksam för. När jag var barn hade en bekant till mina föräldrar en DKW med galonklädsel. Efter två kilometer hängde jag ut genom en nervevad ruta och kräktes.

Fortfarande, efter mer än 50 år, behöver jag bara känna doften av solvarm galon och illamåendet kommer tillbaka, men inte den här kvällen.

Om du loggar in kan du läsa: Raggare i lyxförpackning – SugarDoll om livet som pinuppa

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning

Annons