Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varmvattnet har krånglat i månader: "Vi får gå tillbaka till 1800-talet och koka vattnet"

/

Det är lite som ett lotteri varje gång Jenni Plåth vrider på vattenkranen hemma. Ibland är vattnet skållhett och nästa dag så fruktansvärt kallt. Periodvis kokar hon vatten för att kunna tvätta sina barn. Trots upprepade samtal till Hudiksvallsbostäder händer ingenting.

Annons

Sedan i september har vattnet hemma hos Jenni Plåth och hennes grannar levt sitt eget liv. Hyresgästerna på Vänortsvägen, Håsta i Hudiksvall möts ibland av isande duschvatten.

– Vi får gå tillbaka till 1800-talet och koka vattnet helt enkelt. Två barn som ska bada i ett badkar som helst ska vara rent emellan, det är klart att det blir ett litet projekt, säger Jenni Plåth.

Läs även: Flera års väntetid på centrala lägenheter i Hudiksvall: "Vi behöver bygga nytt nu"

Hyresgäster i området har lagt ner mycket energi och tid på att efterlysa varmvattnet. Medan Hudiksvallsbostäder har levererat otydliga svar och ibland inga alls.

– Vi har inte fått någon information om vad det kan bero på eller hur lång tid det tar att återgärda problemet. Ingen information över huvudtaget, om vi inte har ringt och terroriserat någon stackars husvärd. Och han kan knappt heller svara, säger Jenni Plåth.

Ett flertal hyresgäster som vi har pratat med är upprörda och funderar över varför ingenting händer och vad det är frågan om.

– Jag tänker också på alla som inte ringer och hör av sig när det är problem med varmvattnet. De som blir duschade av hemtjänsten eller invandrarfamiljerna som inte har den kollen. Ska de bara ta det här då och fortsätta betala sin hyra? Utan att någon ska bry sig om dem över huvudtaget? Det känns ju inte helt rättvist, säger Jenni Plåth.

Läs också: Svårt för unga att få lägenhet

Hudiksvallsbostäder berättar om en långdragen problematik som började i höstas.

– Jag har varit i kontakt med vår energitekniker för att fråga vad som har varit nu under hösten och vad vi har gjort. Och då får jag det här svaret, att vi hade problem med varmvattnet på Vänortsvägen 15-31 under hösten. Jouren har varit där under ett flertal gånger utan att hitta något fel. När energiteknikern så småningom blev inkopplad så hade det gått en tid då, säger Nils-Erik Blomdahl, vd på Hudiksvallsbostäder.

Under hösten har Hudiksvallsbostäder på olika sätt försökt lokalisera problemet och innan jul trodde de att problemet var åtgärdat.

– Före jul här var man övertygad om att det här var grönt, men nu har man fått rapporter om att det inte fungerar igen, Nils-Erik Blomdahl.

Läs även: Kontroll av bostäders tillgänglighet: "Vi var inte så bra som vi trodde"

Hudiksvallsbostäder kan inte riktigt förklara anledningen till den bristande informationen.

– Det här är ett undantag för hur det brukar vara. Dels är det ett problem som inte är vanligt och sen att det inte kommer fram information, det tittar vi på, säger Nils-Erik Blomdahl.

Hudiksvallsbostäder skickar i dagarna ut ett informationsbrev till alla hyresgäster. De kommer även att kontakta alla hyresgäster för att undersöka hur många som är drabbade.

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning