Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väderberoende samtal till tekniska

I fjol noterade kundtjänsten på tekniska kontoret över 4 500 ärenden. De allra flesta gäller olika fel i fastigheter och i övrigt är det många samtal om snöröjning och parkeringsmätare som finns med i siffrorna.

Annons

- Många fel är väderberoende, säger tekniska chefen Jan Kroppegård och tar stormen som ett exempel, då det registrerades 32 ärenden om nedfallna träd.

Mellan 2009 och 2010 upplevde kundtjänsten är kraftig ökning av antalet ärenden, från 3 130 till 4 460. Men i fjol planade siffran ut till 4 544 ärenden, alltså en väldigt liten förändring.

Jan Kroppegård vill att alla samtal ska gå till kundtjänst, från de som har synpunkter, frågor, klagomål eller som vill göra felanmälningar. Så för honom skulle det bara vara positivt om det kom fler samtal till kundtjänst.

- Ju fler ärenden vi får in den här vägen, ju bättre är det för oss och förhoppningsvis också för kunderna.

De allra flesta ärendena, 2 937, hittas i kategorin fastighet. Det kan till exempel gälla felanmälningar från skolor och förskolor och handla om belysning, stopp i toaletter och trasiga diskmaskiner.

Bland ärenden som kommer in från allmänheten ligger snöröjning och parkeringsmätare i topp.

När det gäller snöröjningen, syns tydligt att det kom mycket snö förra vintern.

- Snöar det får vi många samtal, säger Jan Kroppegård.

Av de 231 ärendena som gällde snöröjning i fjol, kom de allra flesta in de tre första månaderna, då noterades 218 ärenden. Skador efter snöröjning och halka är också två poster som fick en del ärenden.

Mer läsning

Annons