Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utställning: Selma Nyström broderade både frälsning och flärd

/
  • Selma Nyström var djupt religiös, aktiv i Frälsningsarmén och gjorde utsökta små broderade tavlor med motiv hämtade ur
  • Selma Nyström utanför sommarstugan i Iste någon gång på 1950-talet.
  • Stjärnor i Hedebosöm på en altarduk av Selma Nyström. Detalj.
  • Prunkande blommor broderade på en duk.
  • Soliga blommor och slipade glasbitar pryder den svepning som Selma Nyström omsorgsfullt sydde till sin egen begravning.
  • Detalj ur duk med broderade bilder längs kanten. Här några lekande barn.
  • Bild på svepning och särk av Selma Nyström.

Fromhet och livsglädje präglar broderierna som frälsningssoldaten från Iste, Selma Nyström, lämnat efter sig.

Annons

Selma Nyströms broderier griper tag. De bibliska berättelserna ur klassikern "Kristens resa" i svart ullgarn liksom de utsökta små bilderna av barn som kantar en av dukarna, eller färgglädjen i blommorna på spetskragen.

LÄS MER: Se det textila kulturarvet på annat sätt

Utställningen "Frälsning, flärd och fromhet" på Hälsinglands museum i Hudiksvall är liten, men jag blir väldigt nyfiken på personen bakom de broderade dukarna, särkarna och lakanen som visas. Samlingen är inlånad från Arbrå hembygds- och fornminnesförening och visas nu i idérummet i anslutning till den permanenta textilutställningen en trappa upp.

LÄS MER: Faster Selmas svepning

Selma Nyström, som föddes 1894 och dog 1960, växte upp i ett torp i Iste norr om Vallsta i sydvästra Hälsingland. Hemmet var inte religiöst, pappan var skogsarbetare och socialist, modern dog i barnsäng när Selma var åtta år. Djupt religiös blev hon senare, när hon konfirmerade sig i Järvsö där hon tjänade som lillpiga på Stenegård. Senare tog hon tjänst hos en grosshandlarfamilj i Stockholm, och i huvudstaden stannade hon kvar hela sitt liv.

Som aktiv i Frälsningsarmén frälste hon själar och kroppar utanför Stockholms ölstugor, kan jag läsa i presentationen på väggen.

Hon var både social och släktkär. Det finns bilder av sommarstugan i Iste och ett porträtt av henne från 1950-talet liksom ett tidigare med väninnan Anna-Lena som hon delade lägenhet med i Stockholm.

Fromheten fanns hela tiden där som ett grundackord. Hon sydde sig en egen altarduk, där de små fint broderade stjärnorna i Hedebosöm fick symbolisera de själar hon frälst. Här finns också broderade dukar med färgglada fåglar och blommor och svartvita bilder som tagna ur en sagobok, med lekande barn. Och så de religiösa tavlorna, detaljrikt utförda med medeltida städer, änglar och religiösa symboler direkt hämtade ur John Bunyans allegoriska bok från 1678.

LÄS MER: Broderad kulturskatt på modet

Det mest gripande broderiet i utställningen är nog hennes svepning, särken i solgula blommönster och slipade glaspärlor. Rena haute couturen, tung och förnäm. Den som aldrig användes till hennes begravning.

Mer läsning

Annons