Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två timmar innan bärgning på E4

/
  • Oklart vem som ska betala bärgningen när det handlar om utländska fordon.  
Foto: Ulf Borin

Olika direktiv om bärgningar på E4 ledde till lång väntan för en polsk lastbil med bränslestopp på E4.

Annons

I torsdagskväll blev trafiken stående i långa köer på E4 norr om Hudiksvall. En polsk lastbil på väg söderut hade kört slut på bränslet.

Polisen skickade första patrull dit platsen cirka tjugo minuter efter att det fått kännedom om olyckan. Och Trafikverkets trafikinformationscentral fick besked om stoppet bara några minuter efter att polisen fått kännedom om det.

Polisens presstalesman Mikael Hedström förklarar att de fått direktiv att inte ta bärgningskostnader om fordonet inte står trafikfarligt.

- För det får inte hända en olycka till.

Chauffören lyckades inte få igång lastbilen och ringde då efter bärgaren. Men när det gäller utländska lastbilar vill bärgaren först få veta vem som tar kostnaden, som den här gången blev cirka 5 000 kronor, eftersom det annars kan bli problem med betalningen.

Polisens ville inte garantera kostnaden och det slutade med att entreprenören NCC kom överens med väghållaren Trafikverket om att myndigheten skulle garantera bärgaren betalningen. Rent generellt har inte Trafikverket något juridiskt stöd för att ta beslut om att bogsera bort en bil, även om den blockerar trafiken på en så stor väg som E4. Därför ringde inte heller de efter bärgaren direkt.

Det är i första hand fordonsägaren ska stå för bärgningen, enligt Lennart Hellsing, informatör på Trafikverket. När det gäller svenska bilar är det inga problem för bärgaren. Då skickas fakturan till fordonsägaren.

Mer läsning

Annons