Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuff arbetsmiljö i däckverkstan

/
  • På Däckab använder man sig av stegar för att nå längst upp på hyllorna som sträcker sig fem meter från golvet.
  • Mats Jönsson lyfter många däck från personbilar per dag, men använder sig av truck när de ska försvaras i lagret på vintern.
  • För lastbilar och traktorer är tekniska hjälpmedel ett måste, berättar Lennart Nygren.
  • Ett däckbyte på personbil kan innebära ungefär åtta lyft för en däckmontör.

Tunga lyft av hjul, buller och maskinsäkerhet innebär risker för personal på däckverkstäder. Nu ska däckverkstäders arbetsmiljö utvärderas av Arbetsmiljöverket.

Annons

Nu är det högt tryck på bilverkstäder inför bytet till sommardäck. Det innebär en högre arbetsbelastning för personalen på landets däckverkstäder.

- Anledningen till att vi gör dessa inspektioner är för att man har upptäckt att man har ergonomiska problem inom yrket, säger Thomas Olsson, arbetsmiljöinspektör.

Kampanjen dras igång av arbetsmiljöverket och ska titta närmare på 16 däckverkstäder i Hälsingland och Gästrikland varav en i Hudiksvall. Rigmor Kierkegaard kontaktperson för kampanjen förklarar att miljön i däckverkstäder är bullrig och innebär ofta tunga lyft för personalen.

- Ett personbilsdäck med både hjul och fälg kan väga upp mot 16-18 kilo. Ibland lyfter personalen ett däck av egen kraft, men det behövs hjälpverktyg såsom bra däckkärror, listanordningar och bra möjligheter när de lagrar däcken, säger hon.

På Däckab i Hudiksvall är det bråda tider. Lennart Nygren platschef tycker ändå att arbetsmiljön är rätt bra, men hans kollega däckmontören Mats Jönsson känner av arbetsbelastningen.

- Ifjol vid den här tiden var jag rätt mör, visst skulle man kunna ta till mer hjälp, men det tar sådan tid, säger han.

Mer läsning

Annons