Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia tog telelinjenutan att informera

/

Ingen förbindelse med nätet.

Annons

I fredags kopplade Telia bort telefonledningen hos Jörgen Bengtson i Långvinds bruk. När han kontaktade sin telefonileverantör på lördagen, fick han beskedet att hans telefonnummer inte längre var aktivt, och att det inte fanns någon hänvisning.

– Detta gör Telia, utan att jag har fått ett skriftligt erbjudande om något alternativ, säger Jörgen Bengtson.

Telia har skickat ut brev med information om teknikskiftet, och om den mobila lösning som ska ge dem telefoni i fortsättningen. Men Jörgen Bengtson har inte har fått några erbjudanden, och han har anmält förfarandet till Post- och Telestyrelsen.

– Då tog en dam från Telia kontakt, och sade att de hade skickat ett brev till mig den 21 september. Hon beklagade, och förklarade att det skulle komma ett erbjudande med posten. Men jag har fortfarande inte fått något brev, säger Jörgen Bengtson.

I fredags var telefonen tyst hos Jörgen Bengtson. Hans telefonileverantör kunde så småningom upplysa om att numret inte längre var aktivt.

– Det finns dessutom ingen hänvisning. Detta är det besked som folk får när de ringer på mitt telefonnummer. Jag och min hustru driver en näringsverksamhet, och nu tror väl kunderna att företaget har upphört, säger Jörgen Bengtson.

Att Telia inte har skickat något erbjudande till Jörgen Bengtson bekräftas av informationsansvarig vid Telia, Björn Berg:

– Det ska vi inte göra heller, den informationen ska han ha fått av sin telefonileverantör. Det är den leverantören som i det här fallet är vår kund, och som i sin tur skyldig att informera sin kund om förändringarna.

Mer läsning

Annons