Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storövning ger svar

/
  • Insatsledare Gunnar Lööf och brandchefen ombord, Enar Arvidsson, går igenom ritningarna över båten.
  • Det är dåligt med svängrum ombord på en båt och massor med slang krävs.
  • För rökdykarna är utrustningen extra viktig, särskilt när det gäller att kommunicera snabbt.

Viktiga erfarenheter kom till dagen när flera aktörer samövade på fredagen. M/S Helena var i händelsernas centrum.

Annons

När larmet går visar det sig att två personer saknas någonstans i den 170 meter långa och 37 meter höga båten. Branden är fem våningar upp, på A-däck.

Ombord på båten är det maskinchefen som också är brandchef, i det här fallet Enar Arvidsson, som tagit emot brandlarmet och konstaterat var på båten det brinner. Eftersom båten ligger i hamn är det kommunens räddningstjänst som agerar, annars finns två lag ombord med räddningsutbildning.

– Brand plus att ta in för mycket vatten är de två stora farorna till sjöss, berättar Enar Arvidsson.

Han vet vad han talar om eftersom han upplevt två bränder. Vi ett tillfälle i Las Palmas gick det så illa att en matros ombord dog.

Räddningstjänstens rökdykare kommer ut med en av kropparna från det rökfyllda A-däcket. Det är en medfaren docka i orange overall som lappats med silvertejp. Efter ett tag kommer även nästa docka, lika illa medfaren, ut i friska luften.

En viktig erfarenhet i övningen var att räddningstjänsten inte hade någon internationell koppling till slangarna ombord. Eftersom det var ett svenskt fartyg fungerade det ändå, men många båtar som kommer till Skärnäs är internationella.

Senare övas ytterligare en brand på båten, men den gången till havs. Under förmiddagen pågick också vinschövningar i Stugsund, där övningarna avslutades och gicks igenom.

Mer läsning

Annons