Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stationsnära läge blir allt hetare

/
  • Kommunalrådet Mikael Löthstam (S) intog scenen tillsammans med David Tornberg, plan- och bygglovschef, planeringschef Hans Gyllow och Jan Kroppegård, teknisk chef.

Det finns gott om plats för byggande nära tågstationen i Hudiksvall. Temperaturen stiger, eftersom spaden snart sätts i jorden.

Annons

Det var ovanligt många, över 70 personer, som sökte sig till företagarfrukosten under temat Stadsutveckling i Hudiksvall.

Redan i november ska fullmäktige ha underlag för att klubba ett investeringsbeslut för åtgärder, så att det ska gå att bygga på Kattvikskajen.

Läs mer: Ny stadsdel attraktiv för hela länet

– Det tror jag är en jätteviktig signal ut på marknaden, att nu sker det något, nu är det allvar, sa Jan Kroppegård, teknisk chef, och hänvisade till förstärkningsarbetet.

Pålningen och grundläggningen beräknas pågå i sex månader. Vad som händer sedan beror på den fortsatta processen med intressenter och politiska beslut.

– Troligen kör vi i gång i september nästa år med byggnationerna, berättade Jan Kroppegård.

Fördjupning: Så här kan det bli på Västra hamnen

Planeringschef Hans Gyllow fyllde på bilden av kajområdet med att säga att strandpromenaden för allmänheten kommer att fortsätta från Östra hamnområdet och längs havet vid kajen för att bilda en inramning kring området.

David Tornberg, plan- och bygglovschef berättade att de arbetar med detaljplanerna på flera nivåer för att vara förberedda när läget blir skarpt.

– Det är otroligt kul att det finns så mycket intressenter redan innan vi sätter i gång detaljplanen, tyckte han, och poängterade att det ger exploatörerna chans att vara med och utforma planen.

Hans Gyllow poängterade sambandet mellan attraktivitet och närheten till stationen och resonerade kring vad framtida dubbelspår kan ha för inverkan.

– I dag tar det en timme att åka tåg till Sundsvall och drygt en timme till Gävle. Får vi dubbelspår kan vi halvera den restiden. Från Täby tar det som bäst 28 minuter att åka tåg till Stockholm C, och i Täby har man tillgång till hela Stockholms arbetsmarknad, sa han.

Han vill överföra det tänket till Hudiksvall.

– Bor vi i Hudik, så får vi tillgång till arbets- och bostadsmarknaden från Sundsvall i norr till Gävle inom en halvtimme i båda riktningarna. 270 000 invånare bor det inom en halvtimme från Hudik, resonerade han utifrån framtida dubbelspår.

Opinion: Viktigt att vi i norr upprätthåller trycket

Hans Gyllow betonade också att etappen med Hudiksvall står på tur den dag beslutet tas.

Frukostmötet leddes av socialdemokratiska kommunalrådet Mikael Löthstam, som är en av påtryckarna för den investeringen.

– Kommunerna från Övik i norr till Gävle i söder har bildat ett lobbybolag med ett enda syfte: se till att påverka statsmakterna att snabbare få fram pengar för den här investeringen.

Läs mer: Kommuner bildar gemensamt bolag

Hudiksvalls Näringslivs AB arrangerade frukostmötet.

Mer läsning

Annons