Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stäms efter köp av pilbåge

/

15-åriga Love Kristofferssons köp av en ny pilbåge har lett till både polisanmälningar och anklagelser om hot, utpressning och förtal. Nu har företaget stämt hans familj trots att de fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden.

Annons

En perfekt båge är viktigt om man ska tävla i precisionssporten bågskytte. Inte minst för 15-åriga Love Kristoffersson som anses vara en av Sveriges främsta bågskyttar i sin klass.

För två år sedan plockade han bär en hel sommar för att få råd till en ny och bättre pilbåge. Det nätbaserade pilbågsföretaget Archery shop lockade med billiga priser och snart var bågen Loves. En vecka höll glädjen i sig, tills han upptäckte skador i pilbågens lack.

– Färgen hade flagnat lite överallt. Jag hörde med flera andra skyttar som sa att det inte skulle vara så, säger han.

Familjen Kristoffersson kontaktade försäljaren på företaget. När de skickat bilder på skadorna säger han att det ska gå bra att skicka in bågen och få en ny. Familjen reklamerade köpet.

– Sedan blev det helt tyst. Vi fick stöta på flera gånger, men han slutade svara i telefon. Vi trodde att vi skulle få en ny båge på några veckor, men det kom aldrig någon, berättar Loves morfar Björn Kristoffersson.

När familjen sedan anmäler fallet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, får de rätt. Men ändå dyker varken pengar eller pilbåge upp. Försäljaren Fredrik Gidensköld väljer att inte följa ARN:s rekommendation. I samma veva beslutar familjen att göra en polisanmälan för att företaget behållit både båge och pengar, men redan i förundersökningen läggs fallet ner.

Om Love Kristoffersson ska få sin pilbåge eller pengarna tillbaka är fortfarande oklart. Fredrik Gidensköld, som inte längre arbetar på Archery shop, har vänt sig till tingsrätten för att få fallet prövat.

– Vi har inte samma åsikter om hur skadan uppkom. Bilderna de skickade in var inte i fokus och när vi fick in bågen såg vi att skadan hade gått ner i aluminiumet under lacken. Hade ärendet skötts av motparten på ett snyggt sätt hade det funnits goodwill-incitament, säger Fredrik Gidensköld,

Mer läsning

Annons