Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spektakulärt brobygge på nya E4

/
  • Nästan 100 meter lång  och 200 ton tung är det en imponerande konstruktion som ska förflyttas i sakta mak på sin rätta plats.
  • Nästan 100 meter lång  och 200 ton tung är det en imponerande konstruktion som ska förflyttas i sakta mak på sin rätta plats.
  • Uppe till vänster, under plasten , skymtar två av de fyra domkrafterna som drar brobygget framåt.
  • Den blivande bron över Delångersån blir den längsta på hela Europavägsbygget med sina 110 meter när den väl är på plats.
  • Själva stålkonstruktionen har byggts på plats.
  • Det är en mäktig känsla att stå under den jättelika stålkonstruktionen som blir grunden till vägbron över Delångersån.
  • Per-Åke Malmsten är NCCs arbetsledare på plats, och kan konstatera att så här långt har allt gått enligt ritningarna när det gäller den blivande bron över Delångersån.
  • Den 200 ton tungs stålkonstruktionen ska vila på fyra betongfundament.

På måndagseftermiddagen påbörjades det mödosamma och tidskrävande arbetet att skjuta över samverkansbron över Delångersån på nya E4-bygget. Den är en nästan 100 meter lång och 200 ton tung stålkonstruktion och jobbet görs med millimeterprecision.

Annons

– Det här blir den längsta av de fyra broar som byggs över vattendrag på den nya motorvägen, säger Per-Åke Malmsten, NCCs arbetsledare på platsen. Själva stålkonstruktionen mäter 99 meter, med av- och påfarter blir den sammanlagt 110 meter lång med två körfiler i vardera riktningen.

Själva stålkonstruktionen har byggts på plats. Tre stålbakar, 33 meter långa har svetsats ihop. Själva bron vilar på tre sådana konstruktioner. De sitter samman med andra grova stålbalkar som skruvats på plats.

Själva utskjutet av bron handlar om rena millimeterprecisionen. Inte något får gå snett. Hålen i fästena på de fyra fundamenten är borrade och här kan man verkligen tala om att inget får gå snett.

Mellan åtta till tio timmar räknar man att det ska ta att få stålkonstruktionen på plats. För att förflytta den blivande E4-bron använder man sig av domkrafter och fyra vajrar, endast 16 millimeter tjocka. För varje drag förflyttade sig den blivande bron mellan 50 och 60 centimeter.

 

Mer läsning

Annons