Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resebranschen går på knäna

/
  • Monika Sundell och Kristina Palm på Ticket svarar så gott de kan på frågor från oroliga resenärer.

Utbytesstudenter som inte kommer hem, charterresenärer som bussas upp från Aten, affärsresenärer som varken kommer hem eller iväg. Vulkanutbrottet på Island har lett till att en mängd resenärer sitter strandsatta ute i Europa.

I Hudiksvall jobbar resebyråerna för högtryck för att hjälpa sina kunder.

Annons

- Det har varit lite speciella dagar. Det verkar som om hela Hudiksvall är ute i Europa. Vi har folk som sitter fast i Nya Zeeland, Florida, Milano, Köpenhamn, Paris, Hamburg och Storbritannien. Det är nog i alla fall ett tjugotal Hudikbor som är på ofrivilligt resande fot, säger Ola Andersson på Resecity.

Även på Tickets kontor i Hudiksvall går telefonen varm. De som ringer möts i telefonen av en telefonröst: "Med anledning av vulkanutbrottet på Island och det askmoln som bildats är det mycket störningar i flygtrafiken. Vi ber er ha överseende med de väntetider som kan uppstå."

- Du ser hur vi har det, säger Kristina Palm på Ticket leende och slår ut med armarna innan hon svarar på nästa samtal.

Det är resenärer som behöver hjälp att ta sig hem, som vill omboka sin resa eller ställa frågor. Problemet är att varken resbyråerna eller flygbolagen kan ge några klara besked på vad som kommer att hända. Det här är helt enkelt ingen vardaglig situation.

- Det är omöjligt att svara på alla frågor. Ofta vet de anställda på resebyråerna inte mer än de som ringer. Vi kan inte råda till annat än att de kontaktar sitt flygbolag. Men vi jobbar så hårt vi kan för att få hem strandsatta resenärer. Det är värst för dem, säger Monika Sundell på Ticknet.

Dessutom har anställda på samtliga resebyråer i Hudiksvall fått arbeta övertid.

- Man vill ju hjälpa till så gott man kan, säger Monika Sundell.

Mer läsning

Annons