Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordtidig isbrytning

/
  • På väg mot Dukarsundet bryter isbrytaren Skärnäs upp en ny ränna för M/S Obbola, som snart anländer.
  • Rännan är bruten. 35 centimeter tjock is möter inga problem för isbrytaren.
  • Båten är 45 år och inuti påminner miljön starkt om 1960-talet.
  • Esbjörn Ericson har många reglage att sköta innan matrosen Sture Berglund kan kasta loss på utsidan.

Kylan i december kommer troligen att ge besättningen vid isbrytaren Skärnäs en riktigt lång säsong. Redan 19 december bröts isen första gången.

Annons

– Det är rekordtidigt. Vi brukar börja i slutet av februari och mars brukar vara den värsta månaden, säger Esbjörn Ericson, teknisk chef och en av tre i den ordinarie besättningen.

– Nu är det isbrytning varje dag.

Med en fart av 7,4 knop styr skepparen Lars Hamrin från Idenor isbrytaren från piren ut mot Dukarsundet. Isen slår mot skrovet, det dunsar, skakar lite, skramlar och doftar dieselrök ute på bryggan. Båten går framåt utan tvekan. Den bryter 35 centimeter tjock is utan att behöva backa och stöta. Nu är isen 20–30 centimeter tjock.

Just den här dagen är det bara någon minusgrad ute och rejält varmt i styrhytten. Uppgiften är att bryta isen ut i farleden och röja upp en vändplan i Gåsfjärden så att lastfartyget M/S Obbola, som strax kommer från Sundsvall för att lasta papper, får gott om manöverutrymme.

Efter halvannan timme är isbrytningen klar och kustbevakningen kommer på besök för att kolla om alla papper är i ordning. Besättningen är lugn inför inspektionen, de vet att allt är i sin ordning och erfarenheten har de, med råge.

Mer läsning

Annons