Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rapporter bra för omsorgen

Med ökad rapportering ska fler brister kunna rättas till och omsorgen på sikt bli bättre.

Annons

– Från första juli infördes nya bestämmelser i socialtjänstlagen om att man inte bara ska rapportera allvarliga missförhållanden, utan att alla missförhållanden ska rapporteras, berättar Emma Ivarsson, kvalitetsutvecklare för omsorgsförvaltningen i Hudiksvalls kommun.

Hon meddelar att personalen informerats kring detta och att informationen fortsätter att spridas. Regeländringen ger kommunen verktyg till högre kvalitet i omsorgen.

Ett exempel på en rapport handlar om när två anställda från hemtjänsten var inne hos brukare A och B för morgonvården. Brukare A kallade på hjälp från brukare B och personalen hjälptes tillsammans åt hos B. En av personalen tog sedan rast medan den andra stannade kvar hos A. Personalen får då höra att brukare B ropade och personalen upptäckte att B lämnats ensam i lyften över sängen.

– Dialogen blir jätteviktig, säger Emma Ivarsson och betonar att enhetschefen har ett stort ansvar i händelser av den här typen.

När rapporten kommer in följs den upp med de inblandade.

– Fokus är att det inte ska finnas risk att något liknande händer igen.

Andra fall gäller stölder, här är några exempel:

1. Ett guldhalsband hade försvunnit, oklart när. Brukaren har varit inlagd på sjukhuset flera gånger men sjuhuset har inte sett till något halsband. Brukaren tror att hemtjänsten tagit det. Polisanmälan ska göras.

2. En dotter påpekar för personalen att brukaren inte längre har sitt guldhalsband kvar. Personalen letade då men hittade inget. Polisanmälan görs.

3. Ett guldhalsband försvann för en tid sedan från en lägenhet i ett boende. En polisanmälan är inlämnad.

Hon konstaterar att de fortlöpande gör sammanställningar för att se om det finns områden där det kan behövas satsningar.

Lex Sarah-rapporteringen är inte den enda källan för kvalitetsarbetet.

– Vi har även andra kanaler. Till exempel är kundsynpunkter ett viktigt verktyg för att vi ska veta vad som är bra och vad som går att förbättra.

Mer läsning

Annons