Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räddningspersonal riskerar att skadas på olycksplatser: "Det har varit flera incidenter"

I samband med halt väglag på E 4 har flera köolyckor inträffat. I några fall har det också varit nära att efterkommande bilar krockat med räddningsfordon på olycksplatsen.

Annons

Läs mer: Långtradare i krock med två personbilar på E4

– Det har varit flera incidenter där föraren kommit för snabbt mot olycksplatsen. Lyckligtvis har det gått bra för räddningspersonalen, säger insatsledare PA Ekvall vid Norrhälsinge räddningstjänst.

Så här kan det gå till vid en singelolycka på vajerväg: I söndags åkte en bil av E 4 söder om infarten till Iggesund. Vägen var fortfarande öppen för trafik när den andra ambulansen anländer. Då kommer två personbilar i så hög fart att de får sladd och är nära att köra in ambulansen. De båda bilarna krockar och den ena bilen åker in i vajerräcket.

Läs mer: Militärfordon i diket på E4

– Det är den enskilde bilisten som brister genom att inte sänka farten. De verkar tro att det är sommarväglag jämt, säger insatsledare Lars Brolin vid Norrhälsinge räddningstjänst.

Föraren i en av bilarna blev fastklämd och måste klippas loss för att sedan föras till Hudiksvalls sjukhus för vård. Under närmare 90 minuter var den norra körbanan avstängd för att städa upp på olycksplatsen men polisen kunde dirigera trafiken via gamla E 4.

Läs mer: Tuff lördag i trafiken

– Vid de senaste olyckorna har polisen varit snabbt på plats och det är en stor hjälp. Vi har inte så mycket folk med oss att vi kan både ta hand om olyckan och dirigera trafiken, säger PA Ekvall.

Norrhälsinge räddningstjänst är medveten om riskerna och tar därför med sig tankbilen ut på olyckor på riksväg 84 och E 4. Tankbilen har förutom de blå varningsljusen också en varningsskylt "olycka". Vid söndagens olycka kom en långtradare som inte fick stopp i tid, men lyckades missa tankbilen.

Detta är händelser från en enda olycka i söndags men under den senaste veckan har det varit flera singelolyckor som utvecklats till köolyckor.

För att skydda personal från polis, ambulans och räddningstjänst har nya rutiner införts. Men det är svårt att få ut information till bilisterna om att de närmar sig en olycksplats.

– Vi försöker alltid jobba med bilar som skydd och få ut varningsskyltar och varningsmeddelanden på radion för att få folk att anpassa hastigheten vid olycksplatsen, säger Lars Brolin.

Information till förarna är avgörande. Meddelanden som når föraren via bilradion är det säkraste sättet att informera. Att gå ut på vägbanan för att sätta ut skyltar, varningsljus och facklor innebär risker för personalen, men det sker allt oftare.

Inför torsdagens snöväder hade personalen en extra genomgång kring hur de ska agera på olycksplatser för att höja medarbetarnas säkerhet.

Under den senaste veckan har det varit ett väglag på E 4 som halkbekämparna inte lyckats bemästra. Vilket i och för sig är negativt, men det är ett rimligt krav att bilisterna oavsett väglag inte ska orsaka ytterligare olyckor när de kommer till en olycksplats menar Lars Brolin.

– Vi har också sett exempel på bilister som kör om oss under utryckning, säger Lars Brolin.

Det skedde senast vid en utryckning på E 4 i söndags.

– Vi körde nog nittio trots att det var halt men en pickup körde om insatsbilen. Sådana förare tänker nog att de ska passera olycksplatsen innan vi slå stopp på trafiken, säger PA Ekvall.

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning