Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protestlistor mot dubbdäckslagen

/
  • Mikael Fors, delägare på Fors gummiverkstad AB i Hudiksvall, vill att Transportstyrelsen ändrar tillbaka reglerna så att man får ha dubbdäcken på till och med den 30 april, oavsett väglag. Hittills har 175 kunder skrivit på

2010 ändrades lagen som innebar att dubbdäcken ska tas av senast den 15 april. Nu samlar landets däckverkstäder in namnunderskrifter till Däckspecialisternas Riksförbund upprop mot den förkortade dubbdäckstiden.

– Jag hoppas att det leder till en förändring, säger Mikael Fors, delägare på Fors gummiverkstad AB i Hudiksvall.

Annons

De nya reglerna för vinterdäck började gälla den 1 december 2009. En av förändringarna är att man inte får ha dubbdäck längre än till och med den 15 april. Tidigare fick man ha dubbdäcken på till och med den 30 april – oavsett väglag.

Branschorganisationen Däckspecialisternas Riksförbund skriver i sitt upprop: "Den förkortade dubbdäckstiden har krånglat till det på ett orimligt sätt för oss bilägare och däckverkstäder. Tiden för att skifta från vinterhjul till sommarhjul har halverats. Trots att Arbetsmiljöverket har reagerat på missförhållandena så har inte Transportstyrelsen låtit sig bevekas. Partiklarna är ett storstadsproblem på vissa centrala gator. Vi vill ha tillbaka 30 april som slutdatum, spola 15 april.

– Hittills har 175 kunder skrivit på namnlistorna och stödjer oss. I år hade vi åtta arbetsdagar på oss i april att göra däckbytet på och påsken låg också i början av april. Det blir ännu stressigare än vad vi har haft det tidigare. Det är för få dagar att göra däckbyten på helt enkelt, säger Mikael Fors.

Namnunderskrifterna skickas sedan till Däckspecialisternas riksförbund.

– De försöker påverka myndigheterna. Jag hoppas att det leder till en förändring. Det borde det göra, för det här är inte rimligt. Det fungerar inte. Regeln med 15 april kan fungera i södra Sverige, men inte här. Åker man till fjällen i april bör man ha vinterdäcken på, säger Mikael Fors.

Anders Karpesjö, VD för Däckspecialisternas Riksförbund, håller med.

– Man måste göra någonting åt det här och återställa dubbdäcksiden på våren till 30 april. Upproret är en begäran från däckverkstäderna. Det var inte så genomtänkt av Regeringskansliet, som inte gjorde någon riktigt konsekvensanalys. I efterhand har vi fått ett brev från Arbetsmiljöverket, som konstaterade att personalens stress ökade markant genom att man halverade hjulskiftestiden, säger Anders Karpesjö.

Mer läsning

Annons